Cluster 1: Inleiding facility management
Cluster 1: Inleiding facility management
Je leert op welke wijze facility management georganiseerd kan worden, zodanig dat facility management een aantoonbare bijdrage levert aan mens en organisatie op het gebied van huisvesting en services. Ook maak je kennis met de basisbegrippen en werking van bedrijfseconomie en het Nederlands rechtsstelsel. Tot slot leer je zowel mondeling als schriftelijke effectief communiceren.
|
30 |
|
Effectief communicerenEffectief communiceren
In deze module leer je meer over taalbeheersing, zowel mondelinge als schriftelijke aspecten komen aan bod. Je leert onder andere meer over spelling, woordkeus, stelfouten en -figuren in combinatie met noodzakelijke grammaticale begrippen, tekstdoelen, tekstopbouw, tekstanalyse en rapportage en (inter)culturele communicatie in de meest brede zin.
|
5 |
|
Algemene beroepsoriëntatieAlgemene beroepsoriëntatie
Je leert je persoonlijke ontwikkeling vorm te geven in relatie tot de (toekomstige) professionele beroepsomgeving. Onderwerpen die onder andere aan bod komen zijn: morele denkkracht en systematisch tot onderbouwd oordeel komen, methodische reflectie en persoonlijke effectiviteit en verantwoordelijkheid kunnen nemen voor eigen handelen.
|
5 |
|
Oriëntatie bedrijfseconomieOriëntatie bedrijfseconomie
In deze module leer je onder andere meer over kosten- en waardenbegrippen, de berekening van de diverse kostensoorten, capaciteitsberekeningen en differentiële kostencalculatie.
|
5 |
|
Inleiding rechtInleiding recht
Doelstelling van deze module is het verwerven van kennis en inzicht in juridisch denken, juridische basisbegrippen en grondslagen en werking van het Nederlands rechtsstelsel. Je leert onder andere meer over deelgebieden van het Nederlands recht zoals privaatrecht, verbintenissenrecht, publiekrecht en Europees/internationaal recht.
|
5 |
|
Oriëntatie Facility ManagementOriëntatie Facility Management
Je maakt kennis met Facility Management door middel van proces oriëntatie binnen het beroepenveld.
|
5 |
|
Praktijkintegratieopdracht inleiding Facility ManagementPraktijkintegratieopdracht inleiding Facility Management
In deze opdracht pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
|
5 |
|
Cluster 2: Opzetten nieuw businessmodel
Cluster 2: Opzetten nieuw businessmodel
Je stelt een nieuw businessmodel op voor een middelgrote tot grote (non-)profit facility management afdeling. Daarbij beschrijf je de onderwerpen management en besturingsprocessen, interactie tussen organisatie en omgeving, besluitvormingsprocessen, structureren, organiseren, communicatie, HRM, marketing, productie/logistiek, ICT/informatiemanagement en proces/kwaliteitsmanagement. Je onderbouwt je beschrijving met theorieën en modellen.
Bij het opstellen van het businessmodel laat je zien onderzoeksvaardigheden te beheersen, zoals het definiëren van een probleem, het opstellen van een passende onderzoeksvraag en het methodisch analyseren van het probleem.
|
30 |
|
Inleiding onderzoek doenInleiding onderzoek doen
Je leert alle vaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het HBO-werkveld. Onderwerpen zijn: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie).
|
5 |
|
Middle managementMiddle management
In de module Middle management wordt onder meer aandacht besteed aan verschillende vakgebieden binnen het management, zoals economie en communicatie. Je doet kennis en vaardigheden op die nodig zijn om in het middenmanagement van een bedrijf te kunnen functioneren. Onderwerpen die aan de orde komen zijn: algemene managementkennis, bedrijfsvoering, organiseren, besluitvormingsprocessen, bestuur en beleid, planning en procesbeheersing, leidinggeven en communicatie.
|
10 |
|
Proces- en kwaliteitsmanagementProces- en kwaliteitsmanagement
Procesmanagement krijgt binnen organisaties een steeds belangrijkere rol. Het gaat tijdens deze module om productkwaliteit, kwaliteit van dienstverlening, kwaliteit van bedrijfsvoering en bedrijfsprocessen binnen de eigen organisatie.
|
5 |
|
Inleiding ICT/informatie managementInleiding ICT/informatie management
Doelstelling van deze module is inzicht krijgen in ICT-applicaties en ICT-toepassingen die gebruikt kunnen worden ter ondersteuning van de werkprocessen. In deze inleidende module staat de technologie centraal. Onderwerpen als informatie systemen (waaronder ERP, CRM), IT-infrastructuur, e-commerce, kennismanagement en de invloed van digitalisering op de werkprocessen komen aan bod.
|
5 |
|
Praktijkintegratieopdracht Opzetten nieuw business model Facility ManagementPraktijkintegratieopdracht Opzetten nieuw business model Facility Management
In deze opdracht pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
|
5 |
|
Cluster 3: Huisvesting en middelen
Cluster 3: Huisvesting en middelen
Je organiseert en beheert een veilige en gezonde werk-, leef- en/of verblijfsomgeving voor de mens in de organisatie. Hiervoor ontwerp je effectieve en efficiënte processen binnen de afdeling huisvesting o.a. door het opstellen van een lange termijn huisvestingsplan.
Daarbij analyseer je de financiële verslaglegging van de facilitaire afdeling, beoordeel je de financiële structuur en maak je beslissingsondersteunende calculaties. Je herkent de basisprincipes van contract-, inkoop- en leveranciersmanagement en vertaalt deze naar het gewenste inkoopbeleid van de organisatie.
|
30 |
|
FinancieringFinanciering
Begrippen die tijdens dit onderdeel aan de orde komen zijn onder andere rechtsvormen, corporate governance, investeringsselectie, diverse begrotingen, werkkapitaalmanagement, diversiteit en intensieve financiering.
|
5 |
|
Operations managementOperations management
Tijdens dit deel leer je meer over Lean six sigma, SCM, Agile en doorlooptijden.
|
5 |
|
MarketingMarketing
Het niveau van deze module is vergelijkbaar met NIMA A. Onderwerpen die aan bod komen zijn: marketingconcept, marketingplanning en marketingstrategie, markt en vraagbegrippen, marketingorganisatie, marketinginstrumenten, product, prijs, plaats en promotie en toepassingsgebieden.
|
5 |
|
Inkoop en leveranciersInkoop en leveranciers
Hoe zorg je ervoor dat de juiste producten op de juiste plaats van de juiste kwaliteit op de juiste tijd in de juiste hoeveelheden tegen de juiste prijs beschikbaar zijn? In dit onderdeel wordt het uitgebreid besproken.
|
5 |
|
Huisvesting, management en beheerHuisvesting, management en beheer
Het doel van deze module is kennis, begrip en vaardigheden bij te brengen op het gebied van huisvestingsmanagement. Aan de orde komen de relatie tussen huisvesting en strategie, en de vertaling daarvan naar beleid, plannen, uitvoering en beheer.
|
5 |
|
Praktijkintegratieopdracht Huisvesting en middelenPraktijkintegratieopdracht Huisvesting en middelen
In deze opdracht pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
|
5 |
|
Cluster 4: Cultuur, services en gastvrijheid
Cluster 4: Cultuur, services en gastvrijheid
Je organiseert en beheert een veilige en gezonde werk-, leef- en/of verblijfsomgeving voor de mens in de organisatie. Hiervoor ontwerp je effectieve en efficiënte processen binnen de afdeling huisvesting o.a. door het opstellen van een lange termijn huisvestingsplan.
Daarbij analyseer je de financiële verslaglegging van de facilitaire afdeling, beoordeel je de financiële structuur en maak je beslissingsondersteunende calculaties. Je herkent de basisprincipes van contract-, inkoop- en leveranciersmanagement en vertaalt deze naar het gewenste inkoopbeleid van de organisatie.
|
30 |
|
Human resources managementHuman resources management
Deze module geeft je inzicht in verschillende HR aspecten en de wijze waarop deze aspecten strategisch kunnen worden ingezet.
|
5 |
|
Cultuur en ontwerp van organisatiesCultuur en ontwerp van organisaties
Je krijgt inzicht in verschillende aspecten die te maken hebben met de structuur, cultuur en het ontwerp van organisaties. Je leert onder andere meer over het ontwerpen van organisaties, de structurering, organisatie en ontwikkeling, ontwerptheorieën en de situationele factoren voor organisatieontwerp.
|
5 |
|
Services en gastvrijheidServices en gastvrijheid
Steeds meer organisaties kiezen hospitality als uitgangspunt in hun beleid. Dit komt mede door ‘het nieuwe werken’ waarbij het niet meer zelfsprekend is dat alle medewerkers binnen organisatie fysiek aanwezig zijn. Niet alleen externe klanten horen gastvrij ontvangen te worden, ook de eigen medewerkers verdienen op kantoor een passend serviceniveau. Hiermee kan een organisatie onderscheidend zijn ten opzichte van zijn con-collega’s.
|
5 |
|
Praktijk (stage)Praktijk (stage)
Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene hbo-competenties tijdens de stage zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
10 |
|
AfstudeeropdrachtAfstudeeropdracht
Met de afstudeeropdracht toon je aan dat je beschikt over HBO Associate degree-niveau in een beroepsspecifieke context. Allereerst wordt een plan van aanpak gemaakt, vervolgens wordt er deskresearch gedaan en wordt de opdracht uitgevoerd. Tot slot wordt er gereflecteerd op het proces en het resultaat.
|
5 |
|
Totaal Associate degree Facility Management |
120 |
|