De opleiding Sportmanagement bestaat uit de onderstaande delen.
Sport in Nederland
We bespreken de sport zoals die in Nederland is geregeld. We gaan allereerst in op de sportinfrastructuur zelf (organisatie, professionaliteit, bestuur, officials, vrijwilligers en de sportvereniging als hoeksteen). Daarnaast passeren topsport en breedtesport de revue en gaan we in op onderwerpen als promotie, media, sponsoring en stakeholders. En met welke doelgroepen heeft een sportmanager te maken? Welke motieven zijn er om te sporten en moet een sportmanager daar op in spelen? Verder is er aandacht voor lichamelijke opvoeding (geschiedenis, toekomst, sport als doel en als middel) en sport en overheid (bemoeienis, publieke dienst, regelgeving en controle). Tot slot komt ook de relatie tussen sport en maatschappij aan bod. We gaan in op de rol van de politiek en gezondheidszorg en kosten.
Sportmanagement
Het tweede deel van de opleiding gaat meer in op de taken en verantwoordelijkheden die een sportmanager heeft. Vervolgens wordt er aandacht besteed aan leidinggeven en het ontwikkelen van je communicatieve vaardigheden. Vaardigheden als goed luisteren, vragen stellen en feedback geven. Ook overtuigend presenteren, vergaderen en netwerken en het voeren van acquisitie- en klantgesprekken komt aan bod. Daarnaast gaan we in dit onderdeel in op diverse soorten management (financieel-, facility-, event-, project- en verandermanagement). Ook human resources management wordt niet vergeten. De hoofdstukken op het gebied van marketing vormen ook een belangrijk deel van de cursus. Sponsoring en funding worden nog besproken, evenals de krachten en gevaren van social media.