Cluster 3: Verzekeringsbedrijf (30 EC)
Cluster 3: Verzekeringsbedrijf (30 EC)
Binnen dit cluster is er veel aandacht voor het persoonlijk adviseren van de klant. Je leert hoe je kunt analyseren wat de specifieke situatie van de klant is en kunt wensen, behoeften en bijbehorende risico’s van de klant in kaart brengen. Ook het opstellen van een integraal advies, waarbij onder meer oplossingen worden voorgesteld om risico’s te beheersen, wordt in dit cluster besproken. Relevante wet- en regelgeving komt aan bod, evenals het proces van acceptatie en verstrekking van verzekeringsproducten.
|
|
|
Wft Basisdeskundigheid en Wft Consumptief kredietWft Basisdeskundigheid en Wft Consumptief krediet
In dit onderdeel leer je hoe de interne organisatie van een financiële instelling werkt en hoe je klanten het beste advies kunt geven over het aanvragen van krediet. Ook is er aandacht voor het maken van afspraken over de financiering van het krediet en de administratie rondom het kredietverleningsproces.
|
5 |
|
Wft Schadeverzekeringen ParticulierWft Schadeverzekeringen Particulier
Deze module gaat in op het werkgebied van de adviseur schadeverzekeringen voor de particuliere markt: van inventarisatie en analyse van de cliëntsituatie tot advisering, beheer en schadebehandeling van schadeverzekeringsproducten.
|
5 |
|
Wft Schadeverzekeringen ZakelijkWft Schadeverzekeringen Zakelijk
Deze module gaat in op het werkgebied van de adviseur schadeverzekeringen voor de zakelijke markt: van inventarisatie en analyse van de cliëntsituatie tot advisering, beheer en schadebehandeling van schadeverzekeringsproducten.
|
5 |
|
AdviesvaardighedenAdviesvaardigheden
Deze module leert je om een professioneel advies uit te brengen. Daarbij komen alle stappen van het adviestraject aan bod. Van het bepalen van behoeften en het doen van vooronderzoek, tot het implementeren van het advies en het afsluiten en evalueren van het adviestraject met de opdrachtgever. Daarnaast wordt besproken wat de taken zijn van een externe en interne adviseur en welke ethische aspecten belangrijk zijn bij het werk van een adviseur.
|
5 |
|
Psychologie en sociologie van klantrelatiesPsychologie en sociologie van klantrelaties
In dit onderdeel krijg je inzicht in de psychische en sociale factoren die een rol spelen bij het nemen van (zakelijke en financiële) beslissingen door klanten. Je leert hoe je de klant adviezen kunt geven die ook echt passen bij de behoeften van de klant.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Risicoadvies Praktijkintegratie / stage Risicoadvies
In de praktijkintegratie/stage-module pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
Deze opdracht is gericht op het opstellen van een integraal advies, waarbij de wensen, behoeften en risico’s van een klant in kaart gebracht worden en oplossingen worden voorgesteld waarmee risico’s kunnen worden beheerst.
De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
|
5 |
|
Cluster 4: Financieel Advies (30 EC)
Cluster 4: Financieel Advies (30 EC)
Dit cluster is gericht op het opstellen van een integraal financieel advies. Hierin breng je de behoeften van de klant op financieel gebied in kaart en stel je oplossingen voor om deze behoeften in te vullen. Relevante wet- en regelgeving in het kader van de Wet Financieel Toezicht wordt besproken en je leert hoe opgestelde berekeningen goed kunt toelichten aan de klant.
|
|
|
Wft Hypothecair Krediet Wft Hypothecair Krediet
Deze module behandelt het hypotheekadvies en de hypothecaire kredietverlening aan particulieren in ruime zin. Ook de juridische en fiscale aspecten die hiermee samenhangen, worden besproken.
|
5 |
|
Inkomstenbelasting voor de particulierInkomstenbelasting voor de particulier
Na deze module heb je kennis opgedaan van de verschillende onderwerpen rondom particulieren in het kader van de Wet inkomstenbelasting.
|
5 |
|
Inkomstenbelasting winst en DGAInkomstenbelasting winst en DGA
In dit onderdeel doe je fundamentele kennis op van de inkomstenbelasting op het gebied van winst en directeur-grootaandeelhouder.
|
5 |
|
Schenk en erfbelasting / intern belastingrecht en belasting van rechtsverkeer Schenk en erfbelasting / intern belastingrecht en belasting van rechtsverkeer
In dit deel worden onderwerpen als schenk- en erfbelasting, het internationale belastingrecht en de belastingen van rechtsverkeer uitgebreid besproken.
|
5 |
|
Wft VermogenWft Vermogen
Na afloop van deze module beschik je over deskundigheid die nodig is om contact met klanten te hebben op het gebied van levens- en vermogensverzekeringen.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Financieel Advies Praktijkintegratie / Stage: Financieel Advies
In de praktijkintegratie/stage module pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
Deze opdracht is gericht op het uitbrengen van een financieel advies aan de klant, waarbij je behoeften op financieel gebied in kaart brengt en oplossingen voorstelt om deze behoeften in te vullen. Ook het toelichten van opgestelde berekeningen komt aan bod.
De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
|
5 |
|
Cluster 5: Accountmanagement (EC)
Cluster 5: Accountmanagement (EC)
Als financieel adviseur dien je klantgericht te zijn. In dit cluster is er dan ook uitgebreid aandacht voor account- en salesmanagement. Er wordt dan ook ingegaan op hoe je in een account- en salesplan kunt komen tot optimale bestendige klantrelaties voor wat betreft financiële dienstverlening. Je leert hierbij ook rekening te houden met de gangbare methoden en technieken van account- en salesmanagement.
|
|
|
Accountmanagement Accountmanagement
De module Accountmanagement geeft een basis voor het opstellen van een accountplan en het geven van leiding aan een accountteam.
|
10 |
|
Customer loyalty engagement Customer loyalty engagement
In de module Customer loyalty engagement wordt de kennis behandeld die nodig is om op operationeel niveau de noodzaak en consequenties van toepassingen van customer loyalty engagement in een organisatie te overzien en het klantcontactproces te optimaliseren.
|
5 |
|
Acquisitie en Relatiebeheer Acquisitie en Relatiebeheer
De module Acquisitie en relatiebeheer behandelt de vaardigheden die nodig zijn om nieuwe klanten te werven en bestaande te behouden. De module gaat over het herkennen, ontwikkelen en toepassen van verkoopvaardigheden met als doel een betere beheersing van deze vaardigheden.
|
5 |
|
Inleiding Sales Inleiding Sales
Sales is een vak apart. Een vak dat met de snelle groei van internet bovendien sterk ontwikkeld is en geprofessionaliseerd is. In deze module maak je kennis met sales, koopprocessen en gedragingen, modellen, planningen en gesprekstechnieken. Na afronding ben je in staat om de opgedane kennis en inzichten toe te passen in een verkoopomgeving.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Accountmanagement Praktijkintegratie/stage Accountmanagement
In de praktijkintegratie/stage module pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
Deze opdracht is gericht op uitbrengen van een account- en salesplan gericht op optimale bestendige klantrelaties voor wat betreft financiële dienstverlening.
De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
|
5 |
|
Cluster 6: Strategisch management (30 EC)
Cluster 6: Strategisch management (30 EC)
In dit cluster doe je kennis op van verschillende onderwerpen op het gebied van strategisch management. Met deze kennis op zak kun je na afloop een goede afweging maken hoe een financiële aanbieder de keten van inkoop en productie tot en met de verkoop en distributie het beste kan inrichten en aansturen.
|
|
|
Strategisch management Sales en operations
Strategisch management is een geïntegreerd vak. Onderdelen van verschillende managementdisciplines zoals marketing, human resources en financieel management komen hier samen. Een goede strategie vereist immers inzicht in de gehele bedrijfsvoering. In deze module komen alle facetten van strategisch management aan bod.
|
5 |
|
Riskmanagement Riskmanagement
In dit onderdeel doe je kennis op van de beheersing van risico’s van de onderneming. Je krijgt inzicht in het aanduiden, het kunnen omschrijven en het kunnen hanteren van speculatieve en andere ondernemingsrisico’s. Ook het toepassen van beheersingsinstrumenten voor het uitschakelen of verminderen van deze risico’s wordt in deze module uitgebreid besproken.
|
5 |
|
Business English Business English
In de zakenwereld is Engels de voertaal. In deze module leer je het Engels dat je nodig hebt in het bedrijfsleven. Denk onder andere aan de specifieke termen en het taalgebruik om te onderhandelen, ideeën te presenteren of zakelijke afspraken te maken. Ook aan eventuele culturele verschillen tussen zakenpartners wordt aandacht besteed.
|
10 |
|
LeidinggevenInkoop en leveranciers
De module gaat in op alle belangrijke aspecten van leidinggeven. Er is aandacht voor soorten organisaties, coachend leidinggeven en personeelsmanagement. Ook de benodigde vaardigheden op het gebied van leiderschap, persoonlijke ontwikkeling als leidinggevende en het optimaal gebruikmaken van je eigen talenten komen uitgebreid aan bod.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Strategisch Management Praktijkintegratie / Stage: Management
In de praktijkintegratie-module pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
|
5 |
|
Cluster 7: Minor Proces- en projectmanagement (30 EC)
Cluster 7: Minor Proces- en projectmanagement (30 EC)
Je kunt projectplannen maken voor organisaties in de financiële dienstverlening. Hierbij houd je rekening met de operationele doelen van de organisatie met als doel de dienstverlening te verbeteren. Je kunt laten zien wat het effect is van de implementatie op de vormgeving van het primaire proces, en op welke manier relevante ontwikkelingen op het gebied van innovatie, duurzaamheid, ethiek en integriteit in de financiële dienstverlening in het plan/en of ontwerp zijn meegenomen.
|
|
|
Projectmanagement Projectmanagement
Het maximale aan effectiviteit, efficiency en flexibiliteit behalen: daar draait het bij projectmanagement om. In dit onderdeel is er dan ook aandacht voor het uitvoeren en managen van activiteiten met een eenmalig of complex karakter, die niet volgens de bestaande procedures en/of door de aanwezige reguliere organisatiedelen kunnen worden afgewikkeld.
|
5 |
|
Operations ManagementOperations Management
Dit onderdeel geeft inzicht in het managen van de resources in een bedrijf die nodig zijn voor de productie en levering van producten en diensten. Er is onder meer aandacht voor: de logistiek van dienstverlenende en handelsbedrijven, het ontwerpen van product, proces en arbeid, productieplanning en –control.
|
5 |
|
InnovatiemanagementInnovatiemanagement
In dit onderdeel krijg je inzicht in de impact van internationalisering op innovatiemanagement en de uitwerking van innovatiemanagement op de mensen waar je als manager mee te maken hebt. Onder meer onderwerpen als technologische- en ICT-ontwikkelingen, flexibilisering, duurzaam ondernemen en diversiteitsmanagement worden behandeld.
|
5 |
|
MVO duurzaamheid en ethiek en integriteitMVO duurzaamheid en ethiek en integriteit
De module MVO geeft inzicht in de algemene duurzaamheidsbeginselen en maatschappelijk verantwoord ondernemen in de hedendaagse bedrijfsvoering. Daarbij spelen de drie P’s (people, planet, profit) een belangrijke rol.
|
5 |
|
Proces- en kwaliteitsmanagementProces- en kwaliteitsmanagement
De module Kwaliteitsmanagement legt de nadruk op een uitgebreide omschrijving en definiëring van de begrippen die binnen de kwaliteitszorg worden gehanteerd. De volgende onderwerpen komen aan bod: de interne en externe motieven die van belang zijn bij integrale kwaliteitszorg, de verschillende processen, manieren van procesbeheersing en kwaliteitssystemen.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Proces- en projectmanagementPraktijkintegratie/stage Proces- en projectmanagement
In de praktijkintegratie/stage module pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
Deze opdracht is gericht op het uitbrengen van een projectplan, waarin je rekening houdt met de operationele doelen van de organisatie met als doel de dienstverlening te verbeteren.
De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
|
5 |
|
Cluster 7: Minor Big Data Management (30 EC)
Cluster 7: Minor Big Data Management (30 EC)
Je kunt het management in de financiële dienstverlening adviseren over de infrastructuur en inrichting van de organisatie inzake databeheer. Je bent op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in de digitale wereld en de specifieke wet- en regelgeving en andere vereisten op het gebied van databeheer in de financiële dienstverlening. Je kunt dit vertalen in een advies om data uit velerlei bronnen te beheren en houdt hierbij rekening met privacy, veiligheids- en ethische aspecten met als doel een efficiënt en effectief gebruik van data om de dienstverlening en het dienstverleningsproces te optimaliseren.
|
|
|
Applications Applications
In dit onderdeel is er aandacht voor het onderhoud en de vernieuwing van applicaties.
|
5 |
|
Digital MarketingDigital Marketing
In dit onderdeel doe je praktische kennis op ten aanzien van digital marketing in relatie tot het ontwikkelen van zakelijke relaties met klanten. Je maakt kennis met zoek strategieën op internet en andere trends voor het verwerken van informatie voor marktonderzoek.
|
5 |
|
Corporate Governance en ComplianceCorporate Governance en Compliance
Corporate Governance gaat over het goed, efficiënt en verantwoord leiden van een organisatie. Besturen, beheersen, controle, informeren en toezicht zijn de belangrijkste onderwerpen van het proces dat hierbij centraal staat. In dit onderdeel leer je hoe je de huidige stand van zaken en ontwikkelingen met betrekking tot corporate governance c.q. het interne beheersingssysteem kunt analyseren en hoe je tot conclusies en aanbevelingen kunt komen.
|
5 |
|
BlockchainBlockchain
In deze module leer je de werking en toepassingen van blockchain uitleggen aan betrokkenen in organisaties aan de hand van het doel, de principes, de technologie en de mogelijke toepassingen van blockchain.
|
5 |
|
Inleiding Big Data in de Financiële Wereld Inleiding Big Data in de Financiële Wereld
Na deze module begrijp je vanuit business en organisatieperspectief hoe Big Data kan bijdragen aan de bedrijfsstrategie en bedrijfsdoelstellingen, zoals winst of continuïteit. Je krijgt inzicht in hoe Big Data projecten kunnen worden opgezet en leert alles over de impact en het belang van Big Data op het bedrijfsproces.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Big Data managementPraktijkintegratie/stage Big Data management
In de praktijkintegratie/stage module pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
Deze opdracht is gericht op het uitbrengen van een advies richting het management over de infrastructuur en inrichting van de organisatie inzake databeheer.
De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
|
5 |
|
Cluster 8: Afstuderen (30 EC)
|
|
|
Portfolio Module (POM) Portfolio Module (POM)
Gedurende de gehele opleiding leg je een digitaal portfolio aan. Hierin maak je je ontwikkeling inzichtelijk. Bij het portfolio krijg je ondersteuning van de opleidingscoach.
|
5 |
|
Onderzoek voor financialsOnderzoek voor financials
De inhoud van deze module is onderhavig aan actuele ontwikkelingen.
|
5 |
|
Afstudeeropdracht Afstudeeropdracht
Tijdens de afstudeeropdracht komt het volgende aan de orde: het zoeken van een geschikt onderwerp en omgeving voor de AO, het maken van een plan van aanpak, het uitvoeren van onderzoek, het interpreteren van de resultaten van het gedane onderzoek, het reflecteren op het gehele proces (zowel op het onderzoek zelf, als op de interpretatie van de resultaten), het onderbouwd en logisch presenteren van de resultaten van het onderzoek in een verzorgd format inclusief conclusies en aanbevelingen.
|
20 |
|
Totaal hoofdfase |
180 |
|
Totaal HBO-bachelor Financial Services Management |
240 |
|