Thema 3: De groep in beweging
|
|
|
Onderwijskunde – de groep in bewegingOnderwijskunde – de groep in beweging
Deze module heeft als uitgangspunt dat het lesgeven een dynamisch proces is. Binnen een groep spelen verschillende aspecten een rol. Je leert hoe de normale ontwikkeling van een kind verloopt, hoe je m.b.v. opvoedkundige theorieën zijn of haar pedagogisch handelen op zijn of haar onderwijs kunt afstemmen. Ook leer je over opvoedingsstijlen die ten grondslag liggen aan de opvoeding en je leert verschillende manieren om een (goede) sfeer te creëren en weet hoe je het sociaal gedrag van de kinderen kunt beïnvloeden.
|
5 |
|
Taal – inhoud & didactiek IITaal – inhoud & didactiek II
Dit is de tweede module uit een serie van vijf, waarin Taal - inhoud & didactiek centraal staan. Deze module richt zich op de theorie over schriftelijk taalonderwijs, anders gezegd het richt zich op het lees-en schrijfproces. Daarnaast biedt deze module kennis en inzicht die je nodig hebt om de schriftelijke taalvaardigheid van kinderen op een professionele manier te ondersteunen.
|
5 |
|
Het jonge kindHet jonge kind
In deze module doe je brede, praktische kennis op omtrent het werken met jonge kinderen, waardoor je de ontwikkeling van het jonge kind beter begrijpt, kunt volgen en erop in kunt spelen door betekenisvolle activiteiten aan te bieden die leeftijdsadequaat zijn.
|
5 |
|
BewegingsonderwijsBewegingsonderwijs
In deze module leer je lesgeven in het bewegingsonderwijs, waarbij voornamelijk de volgende punten sterk naar voren komen; differentiëren, het verzorgen van instructie, letten op veiligheid, de opbouw van de les bewegingsonderwijs, het maken en uitvoeren van een les bewegingsonderwijs, het stellen van gerichte doelen op de groepen en het individu en het rekening houden met de motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen uit groep 1/2.
|
5 |
|
HandschriftonderwijsHandschriftonderwijs
In deze module vindt een kennismaking met de theoretische–en praktijktoepassing van het leerplan schrijven op de basisschool plaats. De nadruk ligt sterk op de eigen schrijfvaardigheidstraining (methodisch-, blok- en kalligrafisch schrift op papier) en onderzoek naar schrijfmethoden. Onderwerpen die aan bod komen zijn: Pengreep, zit- en schrijfhouding, voorbereidend en voortgezet schrijven, handschriftontwikkeling en handschriftopvoeding, werkhouding, de motorische ontwikkeling, linkshandigheid, materiaal en het schriftproces.
|
5 |
|
Praktijkintegratie – de groep in bewegingPraktijkintegratie – de groep in beweging
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
|
5 |
|
Thema 4: Leerlijnen en opbrengsten
|
|
Onderwijskunde – leerlijnen en opbrengstenOnderwijskunde – leerlijnen en opbrengsten
In deze module komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod: onderwijzen en opvoeden, assessmenttheorieën, opbrengstgericht werken, toetsontwikkeling, onderwijsmethoden en -strategieën, begeleiden van onderwijs, didactiek, oplossingsgericht werken, feedback geven, begeleiden van leerlingen in een digitale omgeving, evalueren van onderwijs, leerlingvolgsystemen, stimuleren van zelfregulatie, kwaliteit en innovatie, schoolontwikkeling, kwaliteitszorginstrumenten.
|
5 |
|
Taal – inhoud en didactiek IIITaal – inhoud en didactiek III
Deze module is de derde uit een serie van vijf, waarin taal – inhoud & didactiek centraal staan. In deze module worden achtergronden en ontwikkelingslijnen, maar ook de didactiek van twee van de negen taaldomeinen, zoals die zijn beschreven in de kennisbasis Nederlandse taal lerarenopleiding basisonderwijs, behandeld; taalbeschouwing en jeugdliteratuur. Ook het onderwerp meertaligheid komt aan bod. Het geven van taalonderwijs aan leerlingen van 4 tot 12 jaar is een complexe activiteit waar veel (diepgaande) kennis voor nodig is.
|
4 |
|
Rekenen – inhoud en didactiek IIRekenen – inhoud en didactiek II
Deze module is een vervolg op Rekenen - inhoud en didactiek I. Er wordt dieper ingegaan op de leerlijnen in het basisonderwijs. In het rekenonderwijs wordt onderscheid gemaakt tussen domeinen “Gehele getallen”, “Breuken, procenten, verhoudingen en kommagetallen”, “Meten”, “Meetkunde” en “Verbanden”. Bij elk domein leer je hoe het onderwijs en onderwerpen zijn opgebouwd, hoe je je kunt voorbereiden op het verzorgen van rekenlessen en het begeleiden van leerlingen.
|
4 |
|
OJW – natuur en techniekOJW – natuur en techniek
Deze module besteedt aandacht aan praktische didactische vaardigheden en theoretische achtergronden voor het geven van natuur- en techniekonderwijs op de basisschool.
|
4 |
|
OJW – geschiedenisOJW – geschiedenis
Deze module besteedt aandacht aan praktische didactische vaardigheden en theoretische achtergronden voor het geven van geschiedenisonderwijs op de basisschool.
|
4 |
|
Kunsteducatie – dans en dramaKunsteducatie – dans en drama
In deze module doe je kennis en inzicht op in de volgende categorieën van dans & drama: algemeen, structuur van het vak, het vak en de leerlingen, en de samenhang.
|
4 |
|
Praktijkintegratie – leerlijnen en leeropbrengstenPraktijkintegratie – leerlijnen en leeropbrengsten
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
|
5 |
|
Thema 5: De school en haar omgeving
|
|
Onderwijskunde – de school en haar omgevingOnderwijskunde – de school en haar omgeving
Een leerkracht staat niet op zichzelf, maar maakt onderdeel uit van een team en van een schoolorganisatie met zijn eigen onderwijsvisie en -invulling. De school maakt op zijn beurt ook weer onderdeel uit van een groter geheel: de omgeving waarin de school opereert, bestaande uit bijvoorbeeld de ouders die betrokken zijn bij de school, de gemeente waarin de school is gevestigd, de overheid met regels en wetten en meer in het algemeen ‘de samenleving’ als geheel. Als leerkracht is het belangrijk te weten wat er op schoolniveau en in de omgeving speelt, om zo schoolbrede keuzes en ontwikkelingen te kunnen vertalen naar het werken in het team en in de klas.In deze module leer je verder te kijken dan de eigen klas. Je leert werken in de context van de schoolorganisatie en de omgeving.
|
5 |
|
VakintegratieVakintegratie
Het accent van deze module ligt op de verbinding van de vakken uit de kennisbases. Er wordt ingegaan op thema’s als vakoverstijgend werken, wereldoriëntatie, onderzoekend leren & cultuureducatie. Je leert de samenhang tussen de verschillende vakken in het basisonderwijs en kunt vanuit die kennis, lessen of andere onderwijsactiviteiten ontwikkelen en uitvoeren.
|
4 |
|
OJW – aardrijkskundeOJW – aardrijkskunde
Deze module besteedt aandacht aan praktische didactische vaardigheden en theoretische achtergronden voor het geven van aardrijkskundeonderwijs op de basisschool.
|
4 |
|
Taal – EngelsTaal – Engels
In deze module bereik je een eigen taalvaardigheid in de Engelse taal van minimaal niveau B1 (Europees Referentiekader) op het gebied van lezen, luisteren, spreken, gesprekken voeren en schrijfvaardigheid.
|
4 |
|
OJW – geestelijke stromingenOJW – geestelijke stromingen
Tijdens deze module verwerf je kennis over het begrip verbinding, de zes grote stromingen (jodendom, christendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme en humanisme), de relatie tussen religie en cultuur, didactiek, morele en levensbeschouwelijke ontwikkelstadia en het leggen van relaties tussen religie en geschiedenis, aardrijkskunde (geografie) en cultuureducatie (kunst). Je leert onderwijs in geestelijke stromingen binnen de verschillende leerjaren van het basisonderwijs vorm te geven en te verzorgen.
|
4 |
|
Kunsteducatie – muziekKunsteducatie – muziek
Muziek is een belangrijk onderdeel binnen de kunsteducatie. In deze module leer je hoe je muziekonderwijs kunt vormgeven.
|
4 |
|
Praktijkintegratie – de school en haar omgevingPraktijkintegratie – de school en haar omgeving
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
|
5 |
|
Thema 6: Passend onderwijs
|
|
Onderwijskunde – passend onderwijsOnderwijskunde – passend onderwijs
In deze module leer je wat voor invloed het invoeren van passend onderwijs heeft op de school- en klassensituatie waar je in de toekomst mee te maken gaat krijgen. Je leert de meest voorkomende leer- en gedragsproblemen en ontwikkelingsstoornissen die bij leerlingen in het basisonderwijs kunnen voorkomen signaleren. Naast de kenmerken van leer- en gedragsproblemen en ontwikkelingsstoornissen leer je ook welke specifieke onderwijsbehoeften leerlingen met een probleem of stoornis kunnen hebben.
|
5 |
|
Taal - inhoud en didactiek IVTaal - inhoud en didactiek IV
Na deze module heb je kennis opgedaan van van veelvoorkomende taalproblemen, waaronder dyslexie. Je kunt deze problemen signaleren, analyseren en je weet onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van deze leerlingen.
|
5 |
|
Rekenen - inhoud en didactiek IIIRekenen - inhoud en didactiek III
In deze module leer je veelvoorkomende rekenproblemen bij leerlingen te signaleren, analyseren en diagnosticeren. Ook ben je bekwaam om een groepsplan of individueel handelingsplan op te stellen voor rekenonderwijs.
|
5 |
|
LeerlingenzorgLeerlingenzorg
Na afloop van deze module weet je hoe je in de klas met verschillende onderwijsbehoeften handelingsgericht kunt werken. De groepsleraar coördineert de zorg in de klas en werkt hierbij intensief samen met de IB-er, ouders en andere deskundigen. De verantwoordelijkheid voor de zorg op schoolniveau ligt bij de IB-er. Je kunt de onderwijsbehoeften van leerlingen verwerken in een groepsoverzicht en kunt vervolgens een groepsplan opstellen, uitvoeren en evalueren. Je kent het begrip ‘passend onderwijs’ en weet wanneer en hoe je een ontwikkelingsperspectief en individueel handelingsplan moet opstellen, uitvoeren en evalueren. Ook ken je de zorgketens rondom de school (samenwerkingsverbanden).
|
5 |
|
Kunsteducatie – beeldende vormingKunsteducatie – beeldende vorming
Beeldende vorming is een van de drie onderdelen binnen de kunsteducatie, waarvan muziek en dans & drama de andere twee zijn. In deze module leer je hoe je het onderwijs in beeldende vorming kunt vormgeven. Daarbij komen de volgende onderwerpen aan de orde: kennis van het cirkelmodel, proces en product, basale methodische vaardigheden, het toepassen van begrippen (productie, receptie & reflectie), leermiddelen, lesopbouw, leerlijn, differentiatie en ICT-gebruik.
|
5 |
|
Praktijkintegratie – passend onderwijsPraktijkintegratie – passend onderwijs
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
|
5 |
|
Thema 7: De specialisatiefase
|
|
|
BeroepsverdiepingBeroepsverdieping
In deze module ontwikkel je vaardigheden en doe je kennis op, welke gebruikt kunnen worden bij aanvang van en gedurende de komende onderwijscarrière. Gebieden waar je over leert zijn bijvoorbeeld: de vakbond, solliciteren, netwerken, omgaan met social media door de leerkracht, professionele communicatie, beroepsethiek, het bekwaamheidsdossier en lerarenregister, vervolgopleidingen en specialisatiemogelijkheden na de Pabo.
|
5 |
|
Rekenen – oudere of jongere kindRekenen – oudere of jongere kind
In deze module specialiseer je je in de didactiek van het rekenonderwijs gericht op zowel het oudere als jongere kind. Na afloop van deze module beschik je over vaardigheden, inzichten en de juiste houding om goed reken-wiskundeonderwijs te geven in de onderbouw (groep 1 t/m 4) en de bovenbouw (groep 5 t/m 8) van de basisschool.
|
5 |
|
Taal – oudere of jongere kindTaal – oudere of jongere kind
In deze module specialiseer je je in de didactiek van het taalonderwijs gericht op zowel het oudere kind als het jongere kind. Na afloop van deze module beschik je over vaardigheden, inzichten en de juiste houding om goed taalonderwijs te geven in de onderbouw (groep 1 t/m 4) en de bovenbouw (groep 5 t/m 8) van de basisschool.
|
5 |
|
VakprofileringVakprofilering
In deze module profileer je jezelf in één van de profieldelen binnen de vakdomeinen OJW of Kunsteducatie. Je doet dit door een praktijkonderzoek (inclusief een literatuurstudie) uit te voeren dat resulteert in een lessenserie of lesproject. Je oefent informatie- en samenwerkingsvaardigheden door in gesprek te gaan met deskundigen, lesmethoden te bestuderen, een bezoek af te leggen op een school, enz.. Je doorloopt daarbij de zes kernactiviteiten van de cyclus van praktijkonderzoek.
|
5 |
|
InternationaliseringInternationalisering
In deze module ontwikkel je kennis en begrip van onderwijspraktijken buiten Nederland. Je past deze kennis toe om je eigen deskundigheid te vergroten en jouw onderwijs te verbeteren. Je ontwikkelt een visie op wereldburgerschap vanuit leraar –en leerlingperspectief.
|
6 |
|
Thema 8: Afstudeerfase, bekwaam zijn en blijven
|
|
|
Voorbereiding LiO-fase en afstudeeronderzoekVoorbereiding LiO-fase en afstudeeronderzoek
In deze module wordt je voorbereid op de Lio-stage en het afstudeeronderzoek.
|
2 |
|
LiO-faseLiO-fase
Tijdens de LIO-fase is er aandacht voor zowel praktijkintegratie, keuze/specialisatie en praktijkonderzoek. Tijdens de stage leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden.
|
20 |
|
AfstudeeronderzoekAfstudeeronderzoek
De afstudeeropdracht is een praktijkonderzoek.Je gaat hierbij de geleerde theoretische kennis in de praktijk brengen. Met de opdracht toon je aan dat je in staat bent onderzoek te doen naar een voor een les(opzet) / opdracht relevant thema of onderwerp. ook pas je de verkregen kennis en inzicht op de juiste wijze toe tijdens uitvoering van de les / opdracht. Ook ben je in staat een les / opdracht accuraat voor te bereiden met gebruik van geschikte hulpmiddelen.
|
8 |
|
Totaal hoofdfase |
180 |
|
Totaal HBO-bachelor Lerarenopleiding Basisonderwijs (PABO) |
240 |