Verkorte PABO

  • Flexibel studeren
  • Je docent is 24/7 bereikbaar
  • Persoonlijke online leeromgeving
7,7
 
 
 
2232 beoordelingen

€ 174,50

Verkorte PABO

7,7
 
 
 
2232 beoordelingen

Over deze opleiding

  • Opleiding op maat, sneller je getuigschrift.
  • Sterk praktijkgericht programma.
  • Flexibel studeren.
  • Stage lopen is in veel gevallen niet nodig.
Studiemethode

€ 174,50 p/m

Meer informatie

Kostenoverzicht

De getoonde kosten zijn inclusief:

  • Collegegeld en lesmateriaal
  • LOI-examenkosten
  • Eénmalig inschrijfgeld

Kostenberekening

Collegegeld € 174,50

Inschrijfgeld* € 75,-

Te betalen € 174,50

* Te voldoen in de eerste termijn

Ik wil mij direct inschrijven

Algemene informatie

In het kort
Collegegeld thuisstudie
1 x € 174,50
Studieduur
Vanaf 1 maand

Werk jij in het onderwijs, bijvoorbeeld als onderwijsassistent of leerkrachtondersteuner? En wil je snel je officiële onderwijsbevoegdheid halen? Dan is de verkorte PABO van LOI Zakelijk ideaal! Met deze PABO voor onderwijsassistenten, een programma op maat, haal je in relatief korte tijd het erkende bachelorgetuigschrift. Straks sta je als bevoegd leerkracht voor de klas.

In de verkorte PABO wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met wat je al weet en kunt. Je volgt een programma op maat waarin je alleen nog die modules volgt die je nog niet (voldoende) beheerst. Zo ga je veel sneller door de opleiding heen. Gemiddeld wordt ongeveer de helft van het aantal studiepunten vrijgesteld. De uiteindelijke duur en kosten zijn afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en keuzes.

De PABO voor onderwijsassistenten (verkorte PABO) wordt aangeboden via LOI Zakelijk. Voor inschrijving heb je dan ook goedkeuring van je werkgever nodig.

Het traject bestaat uit een aantal delen.

  1. Een voortraject: hierin ontdek je of de verkorte PABO voor jou een geschikte keuze is. Ook leg je eventuele toelatingstoetsen af.
  2. Een EVC-traject: hierin breng je je competenties in kaart. Met het EVC-certificaat vraag je vervolgens vrijstellingen aan.
  3. De verkorte PABO: Je volgt een programma op maat. Hiermee behaal je het erkende bachelorgetuigschrift.

Daarom kies je voor deze opleiding

  • Opleiding op maat, sneller je getuigschrift.
  • Het programma houdt zoveel mogelijk rekening met opgedane kennis en ervaring.
  • Gemiddeld krijgen studenten de helft van de opleiding vrijgesteld.
  • Stage lopen is in veel gevallen niet nodig (of kan op de eigen werkplek).
  • Flexibel studeren, goed te combineren met een baan.
  • Sterk praktijkgericht programma.

Doelgroep en toelating

Doelgroep en beroep

De verkorte PABO-opleiding is bestemd voor onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners en anderen die door willen groeien naar de functie van leerkracht. Ook de werkgever moet in jou de potentie zien om het traject succesvol te kunnen doorlopen.

Een diploma Onderwijsassistent is niet per se noodzakelijk om met het voortraject te kunnen starten. Wel moet je een aanstelling van minimaal 0,4 fte in het basisonderwijs of het speciaal onderwijs hebben en één á twee jaar recente onderwijservaring (lesgevende taken). Ook is een positieve beoordeling van je werkgever noodzakelijk.

Om na het voortraject door te kunnen stromen naar de verkorte PABO moet je verder aan de vooropleidingseisen van de PABO voldoen.

Informatie voor werkgevers

We vertellen u graag meer over de mogelijkheden van een verkorte PABO voor onderwijsassistenten in uw organisatie. Neem voor een vrijblijvend gesprek contact op met Joris van Apeldoorn, adviseur Leren en Ontwikkelen – specialisatie Onderwijs, via telefoonnummer 06 49780971 of via onderstaande button.

Neem nu contact op

Vooropleiding

Doorloop je het voortraject met succes en stroom je door naar de verkorte PABO? Dan moet je beschikken over een van de onderstaande diploma’s of bewijzen:

  • HAVO-diploma
  • VWO-diploma
  • MBO 4-diploma
  • Propedeusegetuigschrift (HBO of WO)
  • Diploma kort HBO-programma LOI (bijvoorbeeld het HBO-programma Lesgeven in het basisonderwijs)
  • Behaalde 21+-toets

Daarnaast moet je kunnen aantonen over voldoende parate kennis te beschikken van aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek. Dit doe je door in het voortraject de toelatingstoetsen met succes af te leggen. Je hoeft deze toelatingstoetsen niet af te leggen als je een HAVO-diploma voor deze vakken hebt, een VWO-diploma of een bachelorgetuigschrift. of wanneer je binnen je MBO 4-opleiding het keuzedeel 'Voorbereiding PABO' hebt gevolgd en hierbij een portfolio hebt aangelegd voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek.

De opleiding

Hoe het werkt

Wil jij de verkorte PABO volgen via je werkgever? Dan doorloop je de volgende stappen:

In gesprek met je werkgever

Heb jij de ambitie om door te groeien en erkend leerkracht te worden? Dan is de eerste stap om dit te bespreken met je werkgever. Biedt de werkgever al een traject i.s.m. LOI Zakelijk? Dan kan de werkgever je meer vertellen over de mogelijkheden. Is er nog geen traject, wijs je werkgever dan op dit programma en laat hem of haar contact opnemen met LOI Zakelijk.

Neem contact op met LOI Zakelijk

Het voortraject

In het voortraject wordt getoetst of je geschikt bent om de PABO-opleiding te volgen. Zo krijgen jij en je werkgever een reëel beeld van de slagingskans. Je schrijft je eerst in voor het voortraject. Na het voortraject wordt beoordeeld of je door kunt met de volgende stap.

Eventuele vrijstellingen op basis van diploma’s

Heb je al één of meer diploma’s en certificaten behaald en verwacht je dat deze vrijstelling op kunnen leveren binnen de PABO? Dan raden we je aan om deze aanvraag te doen voordat je start met het EVC-traject. Onder 'Meer over vrijstellingen op basis van diploma's' lees je meer en vind je een lijst met standaard vrijstellingen.

Het EVC-traject

Word je na het voortraject als deelnemer geselecteerd? Dan is de volgende stap het doorlopen van een EVC-traject (Erkenning van verworven competenties). Hiermee behaal je ervaringscertificaten die je kunt verzilveren als vrijstelling.

De verkorte PABO-opleiding

In de verkorte, op maat samengestelde PABO-opleiding volg je alleen nog de modules die je nodig hebt om het officiële HBO-bachelorgetuigschrift te behalen.

Meer over het voortraject

Het voortraject biedt jou en je werkgever de kans om te ontdekken of de verkorte PABO iets voor jou is. Zo krijg je een goed beeld van het niveau en kun je ervaren hoe het is om weer te studeren. Ook een capaciteitentest kan in overleg met het bestuur onderdeel zijn van het voortraject, net als eventuele toelatingstoetsen op het gebied van aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek en de rekentoets wiscat.

Toelatingstoetsen

Voor toelating tot een PABO-opleiding zijn er, naast de reguliere toelatingseisen voor een HBO-opleiding, aanvullende eisen. Zo moet je kunnen aantonen dat je beschikt over voldoende kennis van aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek. Dit kan met een vwo-, hbo- of wo-diploma, of met een havo-diploma met eindexamenvakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek.

Beschik je niet over een dergelijk diploma, dan kun je de vereiste kennis aantonen met een of meer toelatingstoetsen. Het behaalde certificaat mag op het moment van inschrijven voor de (resterende onderdelen van) de PABO-opleiding) niet ouder zijn dan vijf jaar.

Via de online leeromgeving en met het lesmateriaal kun je je zelfstandig voorbereiden op deze toetsen. Ook kunnen er op verzoek van de werkgever lesdagen worden verzorgd ter aanvulling. Wij adviseren werkgevers om hier gebruik van te maken.

Rekenen – eigen vaardigheid (wiscat)

Een verplicht onderdeel van elke PABO-opleiding is de rekentoets wiscat (Wiskunde computergestuurde adaptieve toets). In het voortraject doorloop je de volledige module Rekenen – eigen vaardigheid, waarmee je je voorbereidt op de wiscat.

Meer over vrijstellingen op basis van diploma's

Heb je al een diploma op zak van een opleiding waarvan de inhoud gelijk is aan een module uit de PABO? Dan kun je voor deze module(s) vaak vrijstelling aanvragen bij LOI Hogeschool. Hieronder vind je een lijst met standaard vrijstellingen.

Het is aan te raden om deze vrijstelling(en) aan te vragen voordat je start met het EVC-traject.

Meer over vrijstellingen op basis van diploma’s is te vinden op loi.nl/toelating-en-vrijstelling.

Standaard vrijstellingen

Bewijsstuk Instantie Vrijstelling voor modules of thema's
MBO Sociaal Pedagogisch Werker (niveau 4)

MBO Onderwijsassistent (niveau 4)
Een beroepsopleiding die is erkend door de ministeries van OCW en EZ is opgenomen in 'Crebo-opleidingen BKS' Thema 1

Onderwijskunde - de school en het kind (3 EC)

Vakken op de basisschool (3 EC)

Praktijkintegratie - oriëntatie op studie en beroep (5 EC)
AD Leerkrachtondersteuner Een door de NVAO geaccrediteerde HBO- of een beroepsopleiding die is erkend door de ministeries van OCW en EZ is opgenomen in 'Crebo-opleidingen BKS' Thema 1

Onderwijskunde - de school en het kind (3 EC)

Vakken op de basisschool (3 EC)

Praktijkintegratie - oriëntatie op studie en beroep (5 EC)
WO Propedeuse Eerstegraads Lerarenopleiding Voortgezet Onderwijs

HBO Propedeuse Tweedegraads Lerarenopleiding Voortgezet Onderwijs
Een door de NVAO geaccrediteerde HBO- of WO-instelling Thema 1

Studievaardigheden (3 EC)

Onderwijskunde - de school en het kind(3 EC)

Praktijkintegratie - oriëntatie op studie en beroep (5 EC)

Thema 2

Onderwijskunde - lesgeven(5 EC)
WO Master Eerstegraads bevoegdheid Voortgezet Onderwijs

HBO HBO-bachelor Tweedegraads Lerarenopleiding Voortgezet Onderwijs
Een door de NVAO geaccrediteerde HBO- of WO-instelling Thema 1

Studievaardigheden (3 EC)

Onderwijskunde - de school en het kind(3 EC)

Vakken op de basisschool (3 EC)

Onderzoeksvaardigheden in het basisonderwijs (6 EC)

Praktijkintegratie - oriëntatie op studie en beroep (5 EC)

Thema 2

Onderwijskunde - lesgeven (5 EC)

Praktijkintegratie - lesgeven (5 EC)

Thema 3

Onderwijskunde - de groep in beweging (5 EC)

Thema 5

Onderwijskunde - de school en de omgeving (5 EC)


Thema 6

Onderwijskunde - passend onderwijs (5 EC)

Thema 7

Beroepsverdieping (5 EC)

LiO-verdieping (4 EC)

Internationalisering (6 EC)
Cambridge English certificate level B1 - Taal - Engels (Cambridge English Examen PET/Preliminary English Test B1. De inzendopgaven moeten wel gemaakt worden
HBO-bachelor Pedagogiek

HBO-bachelor SPH

HBO-bachelor CMV

HBO-bachelor MWD

HBO-bachelor Creatieve therapie

HBO-bachelor Toegepaste psychologie
Een door de NVAO geaccrediteerde HBO-instelling Thema 1
Studievaardigheden (3 EC)

Onderwijskunde - de school en het kind (3 EC)

Vakken op de basisschool (3 EC)

Praktijkintegratie - oriëntatie op studie en beroep (5 EC)

Thema 3

Onderwijskunde - de groep in beweging (5 EC)

Thema 6

Onderwijskunde - passend onderwijs (5 EC)

Leerlingenzorg (5 EC)

Thema 7

Beroepsverdieping (5 EC)

LiO- verdieping (4 EC)
HBO-propedeuse Lerarenopleiding basisonderwijs Een door de NVAO geaccrediteerde HBO-instelling Vrijstelling voor de gehele propedeuse (Thema 1 en thema 2) van de Lerarenopleiding basisonderwijs (LOI). De WISCAT-toets rekenen dient te zijn behaald, met 111 toetspunten of meer. Wanneer dit niet het geval is, zal alsnog de module Rekenen - eigen vaardigheid behaald moeten worden.
HBO-deelprogramma Ontwikkelingspsychologie LOI Hogeschool Onderwijskunde - de school en het kind (3 EC)
HBO-deelprogramma Didactiek LOI Hogeschool Lesgeven (5 EC)
HBO-deelprogramma Lesgeven in het basisonderwijs LOI Hogeschool Taal - Eigen vaardigheid

Rekenen - Eigen vaardigheid

Onderwijskunde - lesgeven
Post HBO Master Special Educational Needs Een door de NVAO geaccrediteerde HBO-instelling Thema 1

Onderwijskunde - de school en het kind (3 EC)

Vakken op de basisschool (3 EC)

Onderzoeksvaardigheden in het basisonderwijs (6 EC)
Onderwijsbevoegdheid MBO/Tweede graad Een door de NVAO geaccrediteerde HBO-instelling Thema 1

Studievaardigheden (3 EC)

Onderwijskunde - de school en het kind (3 EC)

Vakken op de basisschool (3 EC)

Praktijkintegratie - oriëntatie op studie en beroep (5 EC)

Thema 2

Onderwijskunde - lesgeven (5 EC)
WISCAT-certificaat, behaald met meer dan 111 toetspunten

of

WISCAT-certificaat, behaald met 103 toetspunten of meer en certificaat behaalde Kennisbasistoets

Alleen een WISCAT-certificaat met minder dan 111 toetspunten geeft geen vrijstelling.
Cito

Cito en een door de NVAO geaccrediteerde HBO-instelling
Rekenen - eigen vaardigheid

Alleen een WISCAT-certificaat met minder dan 111 toetspunten geeft geen vrijstelling.
MBO-opleiding tot leerkracht in het gewoon lager onderwijs (Suriname) - Thema 1

Studievaardigheden (3 EC)

Inleiding digitaal portfolio (0 EC)

Onderwijskunde (3 EC)

Taal - Eigen vaardigheid (5 EC)

Rekenen - eigen vaardigheid (5 EC)

Vakken op de basisschool (3 EC)

Praktijkintegratie - oriëntatie op studie en beroep (5 EC)

Thema 2

Onderwijskunde - lesgeven (5 EC)

Taal - inhoud en didactiek 1 (5 EC)

Rekenen - inhoud en didactiek(5 EC)

Kunsteducatie - inleiding (5 EC)

Praktijkintegratie - lesgeven (5 EC)

Thema 3

Taal - inhoud en didactiek 2 (5 EC)

Bewegingsonderwijs (5 EC)

Handschriftonderwijs (5 EC)

Praktijkintegratie - de groep in beweging(5 EC)

Thema 4

OJW - natuur en techniek: Eigen kennis en vaardigheid (4 EC)

OJW - geschiedenis: Eigen kennis en vaardigheid (4 EC)

Kunsteducatie - dans en drama (4 EC)

Praktijkintegratie - leerlijnen en opbrengsten (5 EC)

Thema 5

OJW - aardrijkskunde (4 EC)

Taal - Engels: Eigen vaardigheid (4 EC)

OJW - geestelijke stromingen (4 EC)

Kunsteducatie - muziek (4 EC)

Thema 6

Kunsteducatie - beeldende vorming (5 EC)

Praktijkintegratie- passend onderwijs (5 EC)

Thema 7

LiO- verdieping (4 EC)
Meer over het EVC-traject

In een ECV-traject (Erkenning van Verworven Competenties) wordt in kaart gebracht over welke competenties je al beschikt. Je doorloopt dit traject bij een erkend en onafhankelijk EVC-bureau. Je competenties toon je aan met een portfolio. Daarnaast worden een assessment en een criteriumgericht interview gehouden.

Het resultaat van het EVC-traject is een ervaringscertificaat, waarin is aangegeven welke competenties je hebt aangetoond en welke modules uit de PABO-opleiding in aanmerking komen voor vrijstelling. De examencommissie van LOI Hogeschool geeft hierover wel of niet het laatste akkoord. Gemiddeld worden deelnemers voor de helft van de studiepunten van de opleiding vrijgesteld. Onderdelen als rekenen, taal en het afstuderen worden nooit vrijgesteld.

Meer over de verkorte PABO-opleiding

Het studieprogramma van de HBO-lerarenopleiding basisonderwijs (PABO) bestaat uit een propedeuse, een hoofdfase, stage en afstudeeropdracht. De verkorte PABO-opleiding wordt op maat samengesteld uit delen van deze HBO-bacheloropleiding.

Studieprogramma

Het volledige curriculum van de reguliere PABO-opleiding is te vinden onder de kop Studieprogramma PABO-opleiding. Het verkorte, op maat samengestelde studieprogramma zal bestaan uit modules uit de reguliere opleiding en ontstaat na het verwerken van de vrijstellingen.

Stage en afstudeeropdracht

Studenten van deze verkorte PABO beschikken vaak al over veel praktijkervaring. Vaak zal het grootste deel van de reguliere afstudeerstage (LiO-stage) worden vrijgesteld via EVC. De afstudeeropdracht is een vast onderdeel van de afronding van de opleiding. Hiervoor is geen vrijstelling mogelijk. Wel kun je de afstudeeropdracht meestal op je eigen werkplek of binnen je eigen organisatie volbrengen.

Studieprogramma PABO-opleiding

Hieronder vind je het studieprogramma van de PABO-opleiding. Je kunt hiermee starten als je het voortraject en het EVC-traject succesvol hebt doorlopen. De PABO-opleiding is opgebouwd uit een propedeuse, een hoofdfase en een afstudeerfase. In het studieprogramma vind je alle modules. Welke modules je uiteindelijk echt moet volgen, is afhankelijk van de vrijstellingen die je kunt verzilveren.

Sterk praktijkgericht

De opleiding is sterk praktijkgericht en daagt je continu uit om het geleerde toe te passen in je werkomgeving. Zo bouw je stap voor stap aan je vaardigheden als leerkracht en ben je straks perfect voorbereid om zelfstandig voor de klas te staan.

Bekijk het studieprogramma van de propedeuse
Module EC's

Thema 1: Oriëntatie op studie en beroep



StudievaardighedenStudievaardigheden
In deze module wordt ingegaan op de verschillende vaardigheden die nodig zijn om de studie tot een succes te maken. Uit welke onderdelen bestaat een goede studiehouding? Hoe kom je door een lastige periode heen? In deze module geven we aan de hand van praktijkopdrachten de handvatten om de studie tot een succes te maken.
3
Inleiding digitaal portfolioInleiding digitaal portfolio
Het portfolio en de bijbehorende opdrachten zijn bedoeld om een weerslag te geven van verworven kennis, vaardigheden en inzichten van een student; de zogenaamde ‘competenties’. Met het portfolio worden kwalificaties in praktijksituaties beoordeeld. Ook is het een compleet overzicht van de ontwikkelde competenties dat gerichte studiebegeleiding mogelijk maakt.
0
Onderwijskunde – de school en het kindOnderwijskunde – de school en het kind
Deze module is een oriëntatie op het beroep leraar basisschool. De onderwerpen die in deze module aan bod komen krijgen een verdieping in de hoofdfase. De volgende onderwerpen komen aan de orde: inleiding op het beroep van de leraar, een inleiding op de schoolorganisatie, oriëntatie op de leefwereld van kinderen, communiceren met kinderen, biologische en cognitieve ontwikkelingsaspecten, gegevens over een kind verzamelen en groepjes leerlingen begeleiden.
3
Taal – eigen vaardigheidTaal – eigen vaardigheid
Deze module richt zich op je eigen taalvaardigheid. Er wordt een relatie gelegd met kerndoelen en je verwerft eigen vaardigheden, zodat je boven de leerstof staat. Deze module bereidt je voor op de landelijke taaltoets. Het behalen van de taaltoets garandeert de vakinhoudelijke bekwaamheid voor de onderdelen grammatica, spelling, stijl en interpunctie.
5
Rekenen – eigen vaardigheidRekenen – eigen vaardigheid
Deze module richt zich op je eigen rekenvaardigheid. Er wordt een relatie gelegd met kerndoelen en je verwerft eigen vaardigheden, zodat je boven de leerstof staat. Deze module bereidt je voor op de landelijke rekentoets. Het behalen van de rekentoets garandeert de vakinhoudelijke bekwaamheid voor de onderdelen: gehele getallen, verhoudingen, procenten, breuken, kommagetallen, meten en verbanden.
5
Vakken op de basisschoolVakken op de basisschool
Deze module is een orientatie op de basisschoolvakken, de hieraan gerelateerde basiskennis aan de hand van praktijkvoorbeelden. Het accent ligt op het belang van de vakken voor de ontwikkeling van kinderen en het toekomstige functioneren in de samenleving. De volgende vragen komen aan de orde: Waarom wordt dit vak gegeven? Wat is het belang van het vak voor de ontwikkeling van het kind en voor het toekomstig functioneren in de samenleving? Hoe wordt het vak op de basisschool aangeboden?
3
Onderzoeksvaardigheden in het basisonderwijsOnderzoeksvaardigheden in het basisonderwijs
In deze module ontwikkel je basisvaardigheden voor het doen van praktijkonderzoek. Tijdens de module krijg je inzicht in de wijze waarop praktijkonderzoek op een basisschool kan bijdragen aan het beantwoorden van vragen die de onderwijspraktijk oproept. Er wordt ingezoomd op de specifieke kenmerken van de basisschool als onderzoeksomgeving. Activiteiten die aan bod komen zijn: oriënteren, richten, plannen, verzamelen, analyseren en concluderen, rapporteren en presenteren.
6
Praktijkintegratie – oriëntatie op studie en beroepPraktijkintegratie – oriëntatie op studie en beroep
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
5

Thema 2: Lesgeven



Onderwijskunde - lesgevenOnderwijskunde - lesgeven
Deze module heeft als uitgangspunt het kunnen ontwerpen en vormgeven van didactisch verantwoorde lessen. Je leert het belang van leerdoelen en kunt deze leerdoelen SMART formuleren. Je weet dat de beginsituatie van essentieel belang is. D.m.v. een lesvoorbereidingsformulier leer je na te denken over de komende lesuitvoering. Het invullen van een lesvoorbereidingsformulier is het omzetten van eigen kennis naar een didactische context. Le leert leerstof selecteren en ordenen, adequate didactische werkvormen, leermiddelen en materialen kiezen die aansluiten bij het niveau en de ontwikkeling van de leerlingen en hier ook in variëren. Je leert verschillende typen onderwijs, de essentiële verschillen hierin, maar ook rekening te houden met de onderlinge verschillen tussen de leerlingen.
5
Taal – inhoud & didactiek ITaal – inhoud & didactiek I
Deze module is de eerste uit een serie van vijf, waarin taal – inhoud didactiek centraal staan. Er wordt in de module ingezoomd op de didactiek, achtergronden, leermiddelen en vakinhouden van de taaldomeinen: spelling, taalbeschouwing, stellen en jeugdliteratuur.
5
Rekenen – inhoud & didactiek IRekenen – inhoud & didactiek I
In deze module maak je kennis met de leerlijnen van een aantal rekenonderdelen: tellen en getalbegrip, het tientallig stelsel, de vier hoofdbewerkingen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen), hoofdrekenen, verhoudingen, breuken, kommagetallen, procenten, meten en meetkunde.
5
Oriëntatie op jezelf en de wereld (OJW)Oriëntatie op jezelf en de wereld (OJW)
Deze module is een inleiding op de vakgebieden Aardrijkskunde, Natuur & techniek, Geschiedenis en Geestelijke stromingen, die in de hoofdfase als afzonderlijke modules worden aangeboden. Het accent ligt vooral op de eigen vakkennis. Daarnaast wordt er ingegaan op de didactiek van het OJW-onderwijs aan de hand van voorbeelden van lessen in elke bouw.
5
Kunsteducatie - inleidingKunsteducatie - inleiding
Deze module is een inleiding op de vakgebieden muziek, dans & drama en beeldend onderwijs, die in de hoofdfase als afzonderlijke modules worden aangeboden. Het accent ligt vooral op de eigen vakkennis. Daarnaast wordt er ingegaan op de didactiek van de kunstzinnige vakken aan de hand van voorbeelden van lessen in elke bouw.
5
Praktijkintegratie - lesgevenPraktijkintegratie - lesgeven
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
5
Totaal propedeuse 60
Bekijk het studieprogramma van de hoofdfase
Module EC's

Thema 3: De groep in beweging



Onderwijskunde – de groep in bewegingOnderwijskunde – de groep in beweging
Deze module heeft als uitgangspunt dat het lesgeven een dynamisch proces is. Binnen een groep spelen verschillende aspecten een rol. Je leert hoe de normale ontwikkeling van een kind verloopt, hoe je m.b.v. opvoedkundige theorieën zijn of haar pedagogisch handelen op zijn of haar onderwijs kunt afstemmen. Ook leer je over opvoedingsstijlen die ten grondslag liggen aan de opvoeding en je leert verschillende manieren om een (goede) sfeer te creëren en weet hoe je het sociaal gedrag van de kinderen kunt beïnvloeden.
5
Taal – inhoud & didactiek IITaal – inhoud & didactiek II
Dit is de tweede module uit een serie van vijf, waarin Taal - inhoud & didactiek centraal staan. Deze module richt zich op de theorie over schriftelijk taalonderwijs, anders gezegd het richt zich op het lees-en schrijfproces. Daarnaast biedt deze module kennis en inzicht die je nodig hebt om de schriftelijke taalvaardigheid van kinderen op een professionele manier te ondersteunen.
5
Het jonge kindHet jonge kind
In deze module doe je brede, praktische kennis op omtrent het werken met jonge kinderen, waardoor je de ontwikkeling van het jonge kind beter begrijpt, kunt volgen en erop in kunt spelen door betekenisvolle activiteiten aan te bieden die leeftijdsadequaat zijn.
5
BewegingsonderwijsBewegingsonderwijs
In deze module leer je lesgeven in het bewegingsonderwijs, waarbij voornamelijk de volgende punten sterk naar voren komen; differentiëren, het verzorgen van instructie, letten op veiligheid, de opbouw van de les bewegingsonderwijs, het maken en uitvoeren van een les bewegingsonderwijs, het stellen van gerichte doelen op de groepen en het individu en het rekening houden met de motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen uit groep 1/2.
5
HandschriftonderwijsHandschriftonderwijs
In deze module vindt een kennismaking met de theoretische–en praktijktoepassing van het leerplan schrijven op de basisschool plaats. De nadruk ligt sterk op de eigen schrijfvaardigheidstraining (methodisch-, blok- en kalligrafisch schrift op papier) en onderzoek naar schrijfmethoden. Onderwerpen die aan bod komen zijn: Pengreep, zit- en schrijfhouding, voorbereidend en voortgezet schrijven, handschriftontwikkeling en handschriftopvoeding, werkhouding, de motorische ontwikkeling, linkshandigheid, materiaal en het schriftproces.
5
Praktijkintegratie – de groep in bewegingPraktijkintegratie – de groep in beweging
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
5

Thema 4: Leerlijnen en opbrengsten


Onderwijskunde – leerlijnen en opbrengstenOnderwijskunde – leerlijnen en opbrengsten
In deze module komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod: onderwijzen en opvoeden, assessmenttheorieën, opbrengstgericht werken, toetsontwikkeling, onderwijsmethoden en -strategieën, begeleiden van onderwijs, didactiek, oplossingsgericht werken, feedback geven, begeleiden van leerlingen in een digitale omgeving, evalueren van onderwijs, leerlingvolgsystemen, stimuleren van zelfregulatie, kwaliteit en innovatie, schoolontwikkeling, kwaliteitszorginstrumenten.
5
Taal – inhoud en didactiek IIITaal – inhoud en didactiek III
Deze module is de derde uit een serie van vijf, waarin taal – inhoud & didactiek centraal staan. In deze module worden achtergronden en ontwikkelingslijnen, maar ook de didactiek van twee van de negen taaldomeinen, zoals die zijn beschreven in de kennisbasis Nederlandse taal lerarenopleiding basisonderwijs, behandeld; taalbeschouwing en jeugdliteratuur. Ook het onderwerp meertaligheid komt aan bod. Het geven van taalonderwijs aan leerlingen van 4 tot 12 jaar is een complexe activiteit waar veel (diepgaande) kennis voor nodig is.
4
Rekenen – inhoud en didactiek IIRekenen – inhoud en didactiek II
Deze module is een vervolg op Rekenen - inhoud en didactiek I. Er wordt dieper ingegaan op de leerlijnen in het basisonderwijs. In het rekenonderwijs wordt onderscheid gemaakt tussen domeinen “Gehele getallen”, “Breuken, procenten, verhoudingen en kommagetallen”, “Meten”, “Meetkunde” en “Verbanden”. Bij elk domein leer je hoe het onderwijs en onderwerpen zijn opgebouwd, hoe je je kunt voorbereiden op het verzorgen van rekenlessen en het begeleiden van leerlingen.
4
OJW – natuur en techniekOJW – natuur en techniek
Deze module besteedt aandacht aan praktische didactische vaardigheden en theoretische achtergronden voor het geven van natuur- en techniekonderwijs op de basisschool.
4
OJW – geschiedenisOJW – geschiedenis
Deze module besteedt aandacht aan praktische didactische vaardigheden en theoretische achtergronden voor het geven van geschiedenisonderwijs op de basisschool.
4
Kunsteducatie – dans en dramaKunsteducatie – dans en drama
In deze module doe je kennis en inzicht op in de volgende categorieën van dans & drama: algemeen, structuur van het vak, het vak en de leerlingen, en de samenhang.
4
Praktijkintegratie – leerlijnen en leeropbrengstenPraktijkintegratie – leerlijnen en leeropbrengsten
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
5

Thema 5: De school en haar omgeving


Onderwijskunde – de school en haar omgevingOnderwijskunde – de school en haar omgeving
Een leerkracht staat niet op zichzelf, maar maakt onderdeel uit van een team en van een schoolorganisatie met zijn eigen onderwijsvisie en -invulling. De school maakt op zijn beurt ook weer onderdeel uit van een groter geheel: de omgeving waarin de school opereert, bestaande uit bijvoorbeeld de ouders die betrokken zijn bij de school, de gemeente waarin de school is gevestigd, de overheid met regels en wetten en meer in het algemeen ‘de samenleving’ als geheel. Als leerkracht is het belangrijk te weten wat er op schoolniveau en in de omgeving speelt, om zo schoolbrede keuzes en ontwikkelingen te kunnen vertalen naar het werken in het team en in de klas.In deze module leer je verder te kijken dan de eigen klas. Je leert werken in de context van de schoolorganisatie en de omgeving.
5
VakintegratieVakintegratie
Het accent van deze module ligt op de verbinding van de vakken uit de kennisbases. Er wordt ingegaan op thema’s als vakoverstijgend werken, wereldoriëntatie, onderzoekend leren & cultuureducatie. Je leert de samenhang tussen de verschillende vakken in het basisonderwijs en kunt vanuit die kennis, lessen of andere onderwijsactiviteiten ontwikkelen en uitvoeren.
4
OJW – aardrijkskundeOJW – aardrijkskunde
Deze module besteedt aandacht aan praktische didactische vaardigheden en theoretische achtergronden voor het geven van aardrijkskundeonderwijs op de basisschool.
4
Taal – EngelsTaal – Engels
In deze module bereik je een eigen taalvaardigheid in de Engelse taal van minimaal niveau B1 (Europees Referentiekader) op het gebied van lezen, luisteren, spreken, gesprekken voeren en schrijfvaardigheid.
4
OJW – geestelijke stromingenOJW – geestelijke stromingen
Tijdens deze module verwerf je kennis over het begrip verbinding, de zes grote stromingen (jodendom, christendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme en humanisme), de relatie tussen religie en cultuur, didactiek, morele en levensbeschouwelijke ontwikkelstadia en het leggen van relaties tussen religie en geschiedenis, aardrijkskunde (geografie) en cultuureducatie (kunst). Je leert onderwijs in geestelijke stromingen binnen de verschillende leerjaren van het basisonderwijs vorm te geven en te verzorgen.
4
Kunsteducatie – muziekKunsteducatie – muziek
Muziek is een belangrijk onderdeel binnen de kunsteducatie. In deze module leer je hoe je muziekonderwijs kunt vormgeven.
4
Praktijkintegratie – de school en haar omgevingPraktijkintegratie – de school en haar omgeving
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
5

Thema 6: Passend onderwijs


Onderwijskunde – passend onderwijsOnderwijskunde – passend onderwijs
In deze module leer je wat voor invloed het invoeren van passend onderwijs heeft op de school- en klassensituatie waar je in de toekomst mee te maken gaat krijgen. Je leert de meest voorkomende leer- en gedragsproblemen en ontwikkelingsstoornissen die bij leerlingen in het basisonderwijs kunnen voorkomen signaleren. Naast de kenmerken van leer- en gedragsproblemen en ontwikkelingsstoornissen leer je ook welke specifieke onderwijsbehoeften leerlingen met een probleem of stoornis kunnen hebben.
5
Taal - inhoud en didactiek IVTaal - inhoud en didactiek IV
Na deze module heb je kennis opgedaan van van veelvoorkomende taalproblemen, waaronder dyslexie. Je kunt deze problemen signaleren, analyseren en je weet onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van deze leerlingen.
5
Rekenen - inhoud en didactiek IIIRekenen - inhoud en didactiek III
In deze module leer je veelvoorkomende rekenproblemen bij leerlingen te signaleren, analyseren en diagnosticeren. Ook ben je bekwaam om een groepsplan of individueel handelingsplan op te stellen voor rekenonderwijs.
5
LeerlingenzorgLeerlingenzorg
Na afloop van deze module weet je hoe je in de klas met verschillende onderwijsbehoeften handelingsgericht kunt werken. De groepsleraar coördineert de zorg in de klas en werkt hierbij intensief samen met de IB-er, ouders en andere deskundigen. De verantwoordelijkheid voor de zorg op schoolniveau ligt bij de IB-er. Je kunt de onderwijsbehoeften van leerlingen verwerken in een groepsoverzicht en kunt vervolgens een groepsplan opstellen, uitvoeren en evalueren. Je kent het begrip ‘passend onderwijs’ en weet wanneer en hoe je een ontwikkelingsperspectief en individueel handelingsplan moet opstellen, uitvoeren en evalueren. Ook ken je de zorgketens rondom de school (samenwerkingsverbanden).
5
Kunsteducatie – beeldende vormingKunsteducatie – beeldende vorming
Beeldende vorming is een van de drie onderdelen binnen de kunsteducatie, waarvan muziek en dans & drama de andere twee zijn. In deze module leer je hoe je het onderwijs in beeldende vorming kunt vormgeven. Daarbij komen de volgende onderwerpen aan de orde: kennis van het cirkelmodel, proces en product, basale methodische vaardigheden, het toepassen van begrippen (productie, receptie & reflectie), leermiddelen, lesopbouw, leerlijn, differentiatie en ICT-gebruik.
5
Praktijkintegratie – passend onderwijsPraktijkintegratie – passend onderwijs
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
5

Thema 7: De specialisatiefase



BeroepsverdiepingBeroepsverdieping
In deze module ontwikkel je vaardigheden en doe je kennis op, welke gebruikt kunnen worden bij aanvang van en gedurende de komende onderwijscarrière. Gebieden waar je over leert zijn bijvoorbeeld: de vakbond, solliciteren, netwerken, omgaan met social media door de leerkracht, professionele communicatie, beroepsethiek, het bekwaamheidsdossier en lerarenregister, vervolgopleidingen en specialisatiemogelijkheden na de Pabo.
5
Rekenen – oudere of jongere kindRekenen – oudere of jongere kind
In deze module specialiseer je je in de didactiek van het rekenonderwijs gericht op zowel het oudere als jongere kind. Na afloop van deze module beschik je over vaardigheden, inzichten en de juiste houding om goed reken-wiskundeonderwijs te geven in de onderbouw (groep 1 t/m 4) en de bovenbouw (groep 5 t/m 8) van de basisschool.
5
Taal – oudere of jongere kindTaal – oudere of jongere kind
In deze module specialiseer je je in de didactiek van het taalonderwijs gericht op zowel het oudere kind als het jongere kind. Na afloop van deze module beschik je over vaardigheden, inzichten en de juiste houding om goed taalonderwijs te geven in de onderbouw (groep 1 t/m 4) en de bovenbouw (groep 5 t/m 8) van de basisschool.
5
VakprofileringVakprofilering
In deze module profileer je jezelf in één van de profieldelen binnen de vakdomeinen OJW of Kunsteducatie. Je doet dit door een praktijkonderzoek (inclusief een literatuurstudie) uit te voeren dat resulteert in een lessenserie of lesproject. Je oefent informatie- en samenwerkingsvaardigheden door in gesprek te gaan met deskundigen, lesmethoden te bestuderen, een bezoek af te leggen op een school, enz.. Je doorloopt daarbij de zes kernactiviteiten van de cyclus van praktijkonderzoek.
5
InternationaliseringInternationalisering
In deze module ontwikkel je kennis en begrip van onderwijspraktijken buiten Nederland. Je past deze kennis toe om je eigen deskundigheid te vergroten en jouw onderwijs te verbeteren. Je ontwikkelt een visie op wereldburgerschap vanuit leraar –en leerlingperspectief.
6

Thema 8: Afstudeerfase, bekwaam zijn en blijven



Voorbereiding LiO-fase en afstudeeronderzoekVoorbereiding LiO-fase en afstudeeronderzoek
In deze module wordt je voorbereid op de Lio-stage en het afstudeeronderzoek.
2
LiO-faseLiO-fase
Tijdens de LIO-fase is er aandacht voor zowel praktijkintegratie, keuze/specialisatie en praktijkonderzoek. Tijdens de stage leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden.
20
AfstudeeronderzoekAfstudeeronderzoek
De afstudeeropdracht is een praktijkonderzoek.Je gaat hierbij de geleerde theoretische kennis in de praktijk brengen. Met de opdracht toon je aan dat je in staat bent onderzoek te doen naar een voor een les(opzet) / opdracht relevant thema of onderwerp. ook pas je de verkregen kennis en inzicht op de juiste wijze toe tijdens uitvoering van de les / opdracht. Ook ben je in staat een les / opdracht accuraat voor te bereiden met gebruik van geschikte hulpmiddelen.
8
Totaal hoofdfase 180
Totaal HBO-bachelor Lerarenopleiding Basisonderwijs (PABO) 240
Stage meestal op de eigen werkplek

In veel gevallen hoef je als student van deze opleiding geen stage meer te lopen. Een groot voordeel voor werkgevers! Je praktijkervaring doe je meestal op je eigen werkplek op. Je werkgever hoeft je dus niet te missen voor de klas.

Examens en diploma

Diploma

Na het afronden van de PABO-opleiding heb je het internationaal erkende bachelorgetuigschrift behaald waarmee je de graad Bachelor of Education mag voeren. Je mag hiermee lesgeven in groep 1 t/m 8 van het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs. Ook mag je lesgeven in het speciaal voortgezet onderwijs. De HBO-bachelor Lerarenopleiding basisonderwijs (PABO) van LOI Hogeschool heeft het hoogst haalbare kwaliteitsstempel voor hoger onderwijs: de NVAO-accreditatie. De NVAO voert in opdracht van het ministerie van OCW de kwaliteitscontrole in het hoger onderwijs uit. Accreditatie van een opleiding betekent dat de kwaliteit van een opleiding positief is beoordeeld.

De kwaliteitsgarantie van LOI Hogeschool

Je studeert om iets te bereiken. Dan wil je wel zeker weten dat je een opleiding volgt van hoge kwaliteit. Bij LOI Hogeschool krijg je die garantie.

Kwaliteit staat bij al onze opleidingen voorop. Zo zijn alle bacheloropleidingen van LOI Hogeschool NVAO-geaccrediteerd. In een kort HBO-programma volg je één of meerdere modules uit zo’n geaccrediteerde bachelor. Daarnaast heeft LOI Hogeschool als enige particuliere opleider, het ITK-keurmerk behaald: hét overheidskeurmerk voor kwaliteitszorg. Je behaalt dan ook een diploma of certificaat waarmee werkgevers je graag zien komen.

Studieduur en kosten

Studieduur en kosten

De kosten voor het volgen van het PABO-programma voor onderwijsassistenten verschillen per student. De totale kosten hangen af van het voortraject en de hoeveelheid modulevrijstellingen die door het EVC-traject kunnen worden verzilverd.

We kennen enkele vaste kostenonderdelen:

  • Voortraject en toelating
  • € 698,-
  • EVC traject
  • variabel
  • Verzilvering
  • € 300,-
  • Collegegeld resterende te volgen modules
  • € 209,- per module
  • Examengeld resterende te volgen examens
  • € 99,- per module

    Meer weten over de kosten? Neem contact op voor een uitgebreid investeringsoverzicht.

    Contact LOI Zakelijk
    Inschrijven

    We helpen je graag bij je inschrijving voor het voortraject. Neem hiervoor contact op met LOI Zakelijk.

    Contact LOI Zakelijk

    Je kunt je opleiding binnen 14 kalenderdagen na inschrijving kosteloos herroepen (annuleren). Verder ga je nooit een langdurige verplichting aan. Bovendien zijn er geen tussentijdse prijswijzigingen.

    Nog dagen! Laatste dag! Tot 1 aug!
    Hoge korting op honderden producten

    Schrijf je vóór 1 augustus 2024 in voor een LOI-opleiding en profiteer direct van onze exclusieve VIP Deals-actie. Daarmee krijg je een jaar lang hoge korting op veel verschillende producten, wat kan oplopen tot honderden euro's voordeel. Van de nieuwste noise cancelling koptelefoon en smartwatch tot een espressomachine en de leukste uitjes.

    Meer over deze actie

    Vragen of persoonlijk advies?
    071 – 545 1234

    Heb je een vraag over een opleiding of over studeren bij de LOI? Of vind je het lastig om de juiste opleiding te kiezen? We helpen je graag!

    Vragen? Bel ons!

    We zitten voor je klaar op maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 18:00.

    Studieadvies op maat

    Het kiezen van de juiste opleiding kan best lastig zijn. Daarom geven onze studieadviseurs je graag vrijblijvend een persoonlijk studieadvies. Plan meteen een belafspraak in en we bellen je op een moment dat jou uitkomt.

    Maak een afspraak

    Je opleiding 14 dagen op proef

    Blijkt de opleiding, om wat voor reden dan ook, toch niet bij je te passen? Dan kun je deze binnen 14 dagen kosteloos annuleren. Je betaalt dan alleen de kosten voor het terugsturen van het lesmateriaal. Je loopt dus geen enkel risico!

    Wil jij je inschrijven voor de verkorte PABO?

    De verkorte PABO is een programma voor onderwijsassistenten en andere onderwijsprofessionals. Om je in te kunnen schrijven voor het voortraject, gelden de volgende voorwaarden:

    • Je hebt een aanstelling van minimaal 0,4 fte in het basisonderwijs of het speciaal onderwijs.
    • Je hebt één á twee jaar recente onderwijservaring (lesgevende taken).
    • Je werkgever ziet in jou de potentie om door te kunnen groeien naar een functie als leerkracht.

    Voldoe je aan de bovenstaande voorwaarden? Dan helpen we je graag verder met de andere stappen. Laat je werkgever contact opnemen met LOI Zakelijk.

    Heb je geen aanstelling in het onderwijs, of niet voldoende ervaring? Dan raden we je aan om je in te schrijven voor de reguliere PABO van LOI Hogeschool.

    Contact LOI Zakelijk      Naar de reguliere PABO