Tijdens deze opleiding komen de volgende modules aan bod.
Communicatie en evaluatie
In deze praktijkgerichte module ontwikkel je je communicatieve vaardigheden. Daarbij is zowel aandacht voor algemene communicatieve vaardigheden als voor de specifieke communicatieve vaardigheden die je in het sociaal werk nodig hebt. Je leert bijvoorbeeld actief luisteren, feedback geven en ontvangen en verschillende soorten gesprekken voeren. Hoe voer je bijvoorbeeld een adviesgesprek, of een instructiegesprek? Ook is er aandacht voor motiverende gespreksvoering en voor omgaan met ongewenst of agressief gedrag. Daarnaast is er uitgebreid aandacht voor evaluatiemethoden en -technieken.
Introductie in het sociaal werk
Je maakt in deze module uitgebreid kennis met het werkveld en de rol van de sociaal werker. Wat doet een sociaal werker? Hoe doet hij of zij dat? En welke gedachte zit daarachter?
Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. formele en informele zorg, wijkgericht en outreachend werken, de relatie tussen gezondheid en welbevinden, beroepsethiek en de wet- en regelgeving waar je in het sociaal werk mee te maken hebt.
Doelgroepen binnen het sociaal werk
Als sociaal werker kun je diverse soorten cliënten begeleiden en ondersteunen. In deze module maak je kennis met de verschillende doelgroepen en de problematieken waar zij mee te maken hebben. Zo leer je o.a. over armoede, sociale problematiek (schulden, verslaving, huiselijk geweld, eenzaamheid, opvoedingsproblemen of ontwikkelingsachterstanden) en culturele diversiteit. Ook psychosociale en gedragsproblematiek komen uitgebreid aan bod.
Het opstellen van plannen
Tijdens deze module leer je alles over het opstellen van plannen. Hoe kun je de vraag naar sociaal werk in kaart brengen? Hoe vertaal je deze vraag naar concrete doelen? En hoe stel je aan de hand daarvan een plan van aanpak op voor de begeleiding? Zo leer je o.a. over observatietechnieken, onderzoeksmethodieken en agogische methodieken. Ook het evaluatieplan komt aan bod.
Ondersteuning en belangenbehartiging
Als sociaal werker ondersteun je cliënten om op eigen kracht verder te kunnen. Maar hoe doe je dat? En hoe behartig je de belangen van je cliënten? In deze module leer je o.a. over de kracht-gerichte benadering en de sociale netwerk-benadering en maak je kennis met methoden en technieken om je cliënten op passende wijze te ondersteunen. Ook is er aandacht voor het begeleiden van groepen en voor het gebruik van social media bij het begeleiden van cliënten.
Begeleiding bij specifieke problemen
In deze module maak je kennis met een aantal specifieke ondersteuningsvragen die meer kennis en vaardigheden vereisen. Zo leer je bijvoorbeeld over rouw en verlies, multiproblematiek, juridische vraagstukken en schuldhulpverlening. Je doet de kennis op die nodig is om ook in deze situaties je cliënt goed te kunnen ondersteunen. Zo doe je bijvoorbeeld juridische kennis op, leer je over arbeidsrecht, sociale zekerheid en wet- en regelgeving. Ook leer je bezwaarschriften opstellen.
Activiteiten
Je leert in deze module over (groeps)activiteiten die je als sociaal werker in kunt zetten om cliënten te begeleiden. Denk bijvoorbeeld aan het geven van voorlichting of het trainen van weerbaarheid of sociale vaardigheden. Je leert deze activiteiten opzetten, coördineren en evalueren. Ook is er aandacht voor het benodigde budget en voor de bijbehorende publiciteit.
Eerste Hulp
Je leert eerste hulp verlenen bij kleine ongevallen en veelvoorkomende ziekten.
Computervaardigheden
In deze module laat je zien dat je kunt omgaan met de computer en veelgebruikte programma’s, zoals Word, Excel en PowerPoint. Dit doe je door het maken van een opdracht, waarop je feedback krijgt van je docent.
Kwaliteitszorg
In deze module staat kwalitatief handelen centraal. Hoe zorg je dat je kwaliteit levert en blijft leveren? En hoe meet je kwaliteit in de omgang met mensen? Ook komt het onderwerp veiligheid en wet- en regelgeving aan de orde.
Bedrijfsvoering/professioneel handelen
Deze module gaat in op de taken die binnen de organisatie worden uitgevoerd. Je leert over administratieve taken en het verwerken van gegevens. Na afronding kun je administratieve taken binnen een organisatie uitvoeren en werkzaamheden coördineren.