De cursus Internationaal management geeft je inzicht in de specifieke eisen die internationaal zaken doen aan de onderneming stelt. Verschillende ontwikkelingen (economisch, politiek, maatschappelijk, technologisch) kunnen invloed hebben op de internationale handel en op de bedrijfsvoering.
Inleiding
Als eerste komen de redenen van ontstaan van internationale handel en de verschillende opvattingen die wereldwijd voorkomen met betrekking tot het voeren van handel aan bod. Ook wordt het verschil besproken tussen internationaal, nationaal en regionaal zakendoen en wordt de invloed van multinationale ondernemingen op samenlevingen behandeld.
Het internationale speelveld
Bewustzijn van het internationale speelveld is noodzakelijk om tot een goed begrip te komen van de complexiteit van internationaal ondernemen. Dit onderdeel gaat in op de samenhang tussen verschillende nationale economieën en de gevolgen daarvan voor een individuele organisatie. Ook het Nederlandse handelsbeleid en de verschillende internationale handelsblokken en hun invloed komen aan bod. Net als de invloed die politieke stromingen en economisch beleid hebben op de beleidsvoering van een organisatie. Verder gaan we in op de relatie tussen technologische factoren en de ontwikkelingen op het gebied van internationale handel en de eisen die de maatschappelijke omgeving aan de internationaal actieve onderneming stelt.
Het strategisch internationaal ondernemingsbeleid
Dit onderdeel is meer gericht op de internationaliserende organisatie zelf. Waarom wordt de keuze gemaakt om te internationaliseren, welke eisen stelt dit aan de onderneming en welke strategie-opties en concurrentiestrategieën heeft een dergelijke onderneming tot haar beschikking. Kortom: hoe ziet het strategie-ontwerpproces eruit. Je leert een strategie formuleren voor een internationale organisatie. En de inspanningen worden behandeld die een organisatie moet doen om internationaal succesvol te kunnen zijn. Ook internationale concurrentiestrategieën en expansievormen komen aan bod.
Internationale omgevingsanalyse
Als een bedrijf overweegt in andere landen actief te worden, is er een grondig onderzoek nodig naar de kansen en bedreigingen van de nieuwe markt. In dit onderdeel leer je een nieuwe markt analyseren en beoordelen op haar attractiviteit. Ook de juridische gevolgen en de internationale wet- en regelgeving komen hierbij aan bod. Verder leer je om de resultaten van de omgevingsanalyse gestructureerd in kaart te brengen.
Vormgeven van het operationeel internationaal ondernemingsbeleid
Na het maken van een analyse is een onderneming toe aan het bepalen van het operationele beleid. Per functioneel gebied wordt specifiek aandacht besteed aan de aspecten die in het internationaal ondernemen extra aandacht behoeven. Je leert de strategische uitgangspunten vertalen naar beleid op het gebied van financiën, marketing, HR en logistiek. Ook komen de voorwaarden en beperkingen voor import en export aan bod. Net als de wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsrecht, fiscaal recht en ondernemingsrecht.
Cultuur
Het laten slagen van de internationale ambities van een onderneming is sterk afhankelijk van intercultureel management. Vandaar dat cultuur een eigen onderdeel vormt. Aandacht voor en kennis van culturele dimensies is van belang door het hele planningsproces heen. Je leert wat de belangrijkste dimensies zijn die een cultuur beschrijven en je kunt deze toepassen. Ook leer je organisatorische problemen die voortvloeien uit culturele verschillen signaleren en oplossen.
Internationale planning en implementatie
In dit onderdeel leer je de stappen van het internationale ondernemingsplanningsproces concreet invullen. Ook wordt er dieper ingegaan op de planning en control cyclus. En wordt er besproken hoe je internationale doelstellingen kunt definiëren en evalueren.