Toon 0 resultaten

Odette Owen, docent HBO-programma Officemanagement

“De wisselwerking in de groep is zo mooi!”

Odette Owen is een echte duizendpoot met een brede interesse. Het vak van officemanager is haar dan ook op het lijf geschreven. Zo werkte zij o.a. als officemanager bij KPMG en het ROC. Haar liefde voor het vak draagt zij over als ontwikkelaar van lesmateriaal en docent klassikaal bij de LOI. 

Uitdagend vak

”Officemanagement is een divers vak. Er zijn grofweg twee soorten vacatures. De vacatures waarbij geen niveau staat aangegeven en waarbij je eigenlijk een ‘manusje van alles’ bent en de vacatures waarin HBO-niveau wordt gevraagd. Je hebt dan echt een brede en verantwoordelijke functie. Je houdt je niet alleen bezig met communicatie, maar ook met facilitaire zaken, ICT en ondersteunt echt de directie. Eigenlijk is het bijna een managementfunctie. Het kan ook best zijn dat je wordt opgenomen in het managementteam. Er wordt dan ook heel veel van je verwacht, ook leidinggevende capaciteiten. Er wordt echt van je verwacht dat je anders gaat communiceren dan je gewend bent. Tijdens de bijeenkomsten probeer ik mijn studenten hier heel bewust van te maken. Wat wordt er in de praktijk van je verwacht? ” 

Praktijk centraal tijdens de bijeenkomsten

”De koppeling tussen theorie en praktijk, dat is waar het tijdens de bijeenkomsten om draait. De theorie bereiden de studenten thuis voor. Tijdens de bijeenkomsten draait het om de toepassing. Wat kom je tegen in je organisatie en hoe ga je daarmee om? Wat zijn de valkuilen en hoe zou je het beter kunnen doen? Ik daag mijn studenten continu uit om na te denken over de vraag: hoe kan ik de theorie op de beste manier toepassen? Zo kunnen ze de stof veel beter plaatsen dan wanneer ik alleen de droge theorie aan zou bieden. “

Actief en interactief 

”Studenten gaan tijdens de bijeenkomsten vooral zelf actief aan de slag. Vaak werken ze in groepjes. Ze gaan met elkaar in gesprek, delen ervaringen en kennis. Ze werken bijvoorbeeld een onderwerp uit en presenteren dit aan elkaar. Kritisch kijken en verder denken zijn daarbij ontzettend belangrijk. Ik begeleid hen daarbij en probeer hen te stimuleren om ‘out of the box’ te denken.

Soms gebeurt het dat er een vraag uit de groep komt waarop een andere student al een antwoord geeft voordat ik dat kan doen. Dat vind ik zo leuk! De wisselwerking in de groep is zo mooi. Door alle verschillende ervaringen vullen ze elkaar echt aan!”

Ondernemend en proactief

”De ervaring die ik zelf heb opgedaan in de praktijk, neem ik mee naar de bijeenkomsten. Ik kan studenten precies vertellen hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Om als officemanager echt ondersteunend te zijn, is het heel belangrijk dat je proactief en ondernemend bent en als het ware in het hoofd van je manager gaat zitten. En je moet je ook zo profileren. Wanneer je bijdrage positief wordt opgemerkt, krijg je vertrouwen en meer verantwoordelijkheden.”

Docent als carrièrecoach

”Dat is ook iets wat ik mijn studenten vertel. Ik wil echt uit hen halen wat er in zit. Ik zeg hen wel eens ‘jullie zijn onbewust bekwaam, maar ik wil jullie ‘bewust bekwaam’ maken. Weet wat je kunt, stel je proactief en ondernemend op en laat dat ook zien binnen de organisatie. Lukt dat niet binnen een organisatie? Dan bewandel je een ander pad! Eigenlijk ben ik als docent ook een beetje carrièrecoach.”