Toon 0 resultaten

Jan H. Holsappel SMP, docent Zelfstandig ondernemer MKB

“Het is echt een stoomcursus, alle facetten komen aan bod”

Het opzetten van een eigen onderneming vraagt nogal wat. Docent Jan Holsappel loodst de studenten van de klassikale opleiding Zelfstandig ondernemer MKB met veel enthousiasme door de startfase van hun eigen bedrijf.

Alle facetten komen aan bod

“Als startende ondernemer komt er nogal wat op je af. En deze opleiding weerspiegelt dat heel goed. Het is echt een stoomcursus ondernemen. Alle facetten van het ondernemerschap komen aan bod; marketing, het ondernemingsplan, personeel en organisatie en natuurlijk die altijd lastige cijfertjes. Bedrijfsadministratie, boekhouden, financiering, de winst- en verliesrekening zijn voor de meeste studenten een stuk minder aansprekend dan marketing en organisatie. Terwijl ze toch heel belangrijk zijn; als het niet goed gaat met je bedrijf, gaat het vaak om geld. Maar ook als het wel goed gaat en je hebt financiering nodig om uit te breiden, kom je weer bij de cijfertjes uit. Ik ben van huis uit bedrijfskundig marketeer  en geen boekhouder, dus ik zeg altijd tegen de studenten: als ik het snap, moeten jullie het ook kunnen snappen.

Samen door de hoofdstukken

Er wordt veel stof behandeld in deze opleiding, we gaan er in sneltreinvaart doorheen en er wordt verwacht dat de studenten veel zelf doen. Hoofdstukken doorlezen, cases uitwerken, oefenvragen beantwoorden. Dat is nogal wat. Tijdens de klassikale bijeenkomsten gaan we samen kijken of alle stof is blijven hangen. Ik vat de lesstof samen, de studenten stellen vragen en als iets niet duidelijk is, pak ik er een voorbeeld uit de praktijk of uit de actualiteit bij. Of ik zet een oefenvraag op het bord die we samen beantwoorden. Zo werken we samen door de hoofdstukken heen.

Stok achter de deur

Het zijn allemaal gemotiveerde studenten, anders zaten ze niet op zaterdag of ’s avonds in de schoolbanken. Deze klassikale methode geeft veel cursisten de bekende stok achter de deur als de motivatie toch wat achter blijft. Tijdens de klassikale bijeenkomsten ben je helemaal gefocust op de lesstof. Je vragen worden direct beantwoord en je leert misschien nog wel het meest van je medestudenten. Die brengen tenslotte allemaal hun eigen (praktijk)ervaringen mee.

Het gaat over hen en hun situatie

Voorafgaand aan de bijeenkomsten wil ik graag weten waarom ze de opleiding doen en wat ze van plan zijn. Een koffiebar, een kledingwinkel of een taxibedrijfje? Kleinschalig? Groots opgezet? Tijdens de lessen gebruik ik hun eigen plannen om zaken uit de lesstof te verduidelijken of toe te lichten. Dat houdt ze bij de les, het gaat opeens over hen en hun situatie en ze gaan met nieuwe input voor hun bedrijf naar huis.“

Curriculum vitae

Onze docenten hebben ruime ervaring in het werkveld. Zij kunnen dan ook alles vertellen over de praktijk. Bekijk hieronder het cv van deze docent.

2008 t/m heden Senior Marketing Professional & Directeur - Moventium

Moventium verbetert het rendement van bedrijven met effectieve marketing. Geen goedkope marketing trucs, maar de organisatie beter laten aansluiten op de klant en de veranderende wensen of marktomstandigheden. Opdrachtgevers: o.a. Nederlandse Expert Groep B.V. (Expert); Copaco Nederland B.V.; McDOS-net (Digitotaal); Nederlandse Adventkerk; Uitgeverij Magenta Publishing (CBM)

  • Strategievorming
  • Analyses; Klantonderzoek; Organisatiescans
  • Businessplannen
  • Marketing & Marketingplannen;
  • Verandermanagement; Innovaties;

Werkervaring

  • Actebis B.V. als General Business Unit Manager
  • Samsung Electronics Benelux B.V. als Marketing & Sales Manager
  • Philips Nederland B.V. als Marketing Manager
  • Makro Nederland C.V. als Inkoper Non Food

Nevenactiviteiten

  • LOI Klassikaal: Docent Marketing; Docent Ondernemer MKB
  • Bestuurslid & plv. Chapter Directeur bij BNI De Zwaan Rotterdam
  • Lid NIMA (Nederlands Instituut voor Marketing)
  • Lid NMSBA (Neuromarketing Science & Business Association)

Opleidingen

  • Brand Strategy - RSM Erasmus University
  • Verandermanagement - Nyenrode Business University (Focus)
  • SMP (Senior Marketing Professional) – European Marketing Confederation
  • HBO Management|Bedrijfskunde – NCOI
  • NIMA A&B
  • Makro Middenkader Opleiding 1&2 – Makro|Metro
  • Masterclass Nieuwe Generatie Leiders – Stempher
  • Masterclass Management van Veranderingen – Stempher
  • Change Management (Covey) - Berendsen & Partners
  • Communicatie & Onderhandelen | Time Management | Praktisch Leidinggeven - Boertien & Partners
  • Presenteren | Spreken in het openbaar - Instituut Rhetorica