7 weetjes
over studeren

Eindeloos stampen en nachten doorhalen… Je kunt zo hard studeren als je wil, maar werkt dat ook? Je doel is natuurlijk goede resultaten behalen, maar dat bereik je alleen door effectief te studeren. Hieronder vind je 7 leuke weetjes over studeren!

Fijn denktemperatuurtje

Nadenken lukt het beste in een omgevingstemperatuur die je zelf het fijnst vindt. Dat zeggen onderzoekers van Universiteit Leiden. Zij lieten een groep respondenten hun persoonlijke temperatuursvoorkeuren aangeven. De groep voerde vervolgens een computeropdracht uit en behaalde betere resultaten in de ruimte met hun voorkeuren. Volgens de onderzoekers voorkomt de ideale temperatuur dat energiebronnen die nodig zijn om je hersens te kraken, snel uitgeput raken. Bron: Managersonline

Handgeschreven notities zijn beter dan getypte

Wist je dat onderzoek uitwijst dat opschrijven ervoor zorgt dat je meer verwerkt dan dat je op een laptop typt? Het blijkt dat handgeschreven aantekeningen een beter leerrendement bieden, dan digitale aantekeningen. Wel kun je digitale aantekeningen sneller maken. Beide manieren kun je voor verschillende doeleinden inzetten. Een goede leeromgeving helpt

Het leren in een omgeving die daarvoor bedoeld is werkt! Denk aan een bibliotheek, een leerruimte op school of een goed ingerichte werkplek thuis. Ook omgevingsgeluid is een belangrijk onderdeel van de leeromgeving. Dus hou daar rekening mee. Zo werkt bijvoorbeeld muziek voor de een heel goed en wordt de ander er juist door afgeleid.

Goede slapers leren beter

De hersenen van goede slapers produceren ’s nachts sterke elektrische activiteit en dat heeft een positief effect op het leervermogen. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Giovanni Piantoni van de Vrije Universiteit. Onze hersenen produceren tijdens slaap twee soorten elektrische activiteit: trage golven en slaapspoelen. Het onderzoek van Piantoni wijst uit dat de sterkte van deze activiteiten samenhangen met de kwaliteit van vezelbanen tussen frontale en temporale hersendelen. De frontale hersendelen zijn belangrijk voor ons leervermogen en de temporale zijn belangrijk voor het geheugen. De sterkte van de golven beïnvloedt dus de kwaliteit van de vezelbanen. Hoe beter deze vezelbanen zijn, hoe beter ons leervermogen.
Bron: Gezondheidsnet

Samenvatten: wel of niet doen?

Volgens onderzoek van John Dunlosky, hoogleraar psychologie aan Kent State University, heeft het maken van samenvattingen weinig effect. Hij meent dat je het geheel uit het oog verliest doordat je te veel focust op de details. Ook vatten veel mensen teksten samen door stukken uit de leerstof letterlijk over te nemen. Het is beter om de leerstof in je eigen woorden samen te vatten, maar dan nog is het leereffect volgens het onderzoek niet groot. Anderen menen dat het opschrijven van informatie er juist voor zorgt dat je het makkelijker onthoudt. Een bekend trucje is het maken van een spiekbriefje. Door alleen het spiekbriefje te maken, is de kans groot dat je de stof al beter onthoudt.

Herhalen, herhalen en nog eens herhalen

Herhalen is niet altijd leuk, maar het werkt wel! Door het regelmatig te herhalen, sla je het geleerde op in je langetermijngeheugen. Hierdoor ben je de kennis na het examen niet meteen kwijt. Maar op welke manier houd je herhalen leuk? Zorg ervoor dat je de leerstof steeds op een andere herhaalt. Maak bijvoorbeeld quizvragen of een mindmap.

Sporten voor het leren

Wist je dat als je actief bent geweest voordat je gaat leren, je hersenen dat dan ook zijn? Hierdoor kun je daadwerkelijk meer leerstof opslaan. Ga voor het leren bijvoorbeeld sporten of maak een wandeling buiten. Er zijn verschillende manieren om actief bezig te zijn. Een paar rek-en-strekoefeningen in de woonkamer of een dansje op je favoriete muziek kunnen ook al genoeg zijn. Ook ’s ochtends leren is een goede zet, want je brein is dan nog leeg en uitgerust.