Toon 0 resultaten

"Door dit opleidingsprogramma kunnen we het tekort aan bevoegde leraren compenseren"

René Hendriks

Directeur De Bascule

"Door dit opleidingsprogramma kunnen we het tekort aan bevoegde leraren compenseren"
René Hendriks

Directeur De Bascule

De Bascule PI-scholen zijn vijf pedologisch instituut (PI) scholen in Amsterdam en Hoofddorp. De Bascule PI-scholen verzorgen onderwijs voor kinderen met psychiatrische, sociaal-emotionele en/of gedragsproblematiek die het leren en functioneren in de weg staat. De Bascule PI-scholen zijn onderdeel van een academisch centrum voor jeugd- en kinderpsychiatrie, participeren in wetenschappelijk onderzoek en het ontwikkelen van materialen en spelen een actieve rol in het landelijk overleg PI-scholen.

René Hendriks, algemeen directeur van De Bascule PI-scholen vertelt over de organisatie:
“Het speciaal onderwijs is op meerdere vlakken bijzonder. De Bascule PI-scholen bieden voor elk individueel kind passend onderwijs en we richten ons daarbij op competenties en ontwikkeling. We werken daarbij op de grens van onderwijs en zorg en werken veel samen met jeugdzorg en GGZ.  Voor wie werkt in het speciaal onderwijs is geen dag hetzelfde. Het werk is afwisselend en onvoorspelbaar. Het is een grote uitdaging maar het geeft ook evenredig veel voldoening.”

Onderwijsassistenten verder opleiden

“Specialistisch werk als dit vergt goed opgeleide medewerkers. In het landelijk overleg met andere PI-scholen is daarom jaren geleden al de wens ontstaan voor een opleidingsprogramma voor onder meer onze onderwijsassistenten. In het speciaal onderwijs werken we relatief veel met onderwijsassistenten. We willen deze medewerkers de mogelijkheid bieden een opleiding te volgen waarna ze als bevoegd leerkracht voor de klas kunnen staan. Voor ons als organisatie biedt dit het voordeel dat we zo het groeiende tekort aan bevoegde leraren kunnen compenseren. Omdat veel mensen al langere tijd bij ons in dienst zijn, weten we dat een aantal van onze onderwijsassistenten dit willen én kunnen. Deze mensen hebben al veel competenties opgebouwd in het speciaal onderwijs en zijn zeer gemotiveerd voor dit vak.”

Flexibele aanpak

“In gesprekken die we zijn aangegaan met verschillende hogescholen kwamen we echter niet tot een opleidingsprogramma dat aansluit bij deze groep mensen. Er kon geen rekening gehouden worden met de al aanwezige kennis en vaardigheden. Tot we een tip uit het werkveld kregen over LOI Zakelijk. Toen ging het ineens heel snel. Door de flexibele aanpak van LOI Zakelijk waren we er binnen enkele gesprekken met de accountmanager al uit.”

Individueel studiepad op maat

“We zijn gekomen tot een programma dat leidt tot een erkend PABO-diploma aangevuld met een aantal modules uit de HBO-bacheloropleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening. Het programma start met een kort voortraject gericht op de verplichte toelatingstoetsen. Daarna volgt een EVC-traject waarbij de individuele competenties van de deelnemers in kaart worden gebracht. Elke deelnemer krijgt daarna een voor hem of haar passend studiepad aangeboden. Dat zal bestaan uit een aantal verplichte modules en daarnaast modules om de nog niet aanwezige kennis en vaardigheden op te doen. Helemaal op maat dus.”

Ervaringen delen in het werkveld

“De deelnemers zijn vrijwel allemaal klaar met het voortraject en zijn nu bezig met het EVC-traject. Het blijkt niet voor iedereen eenvoudig te zijn, het is toch bijna weer ‘terug naar de schoolbanken’. Maar ik vertrouw erop dat het goed komt. Andere organisaties binnen het speciaal onderwijs hebben ook al interesse getoond in dit traject. Ik hoop dat we snel onze ervaringen kunnen delen.”

De Bascule PI-scholen zijn vijf pedologisch instituut (PI) scholen in Amsterdam en Hoofddorp.

Interviews met deelnemers Naar LOI Zakelijk