Toon 0 resultaten

Hoe onderscheid je jezelf van alle andere werkzoekenden die zich net als jij presenteren als dé perfecte kandidaat? Opvallen, luidt het credo. Kies dus eens niet voor de standaard sollicitatiebrief en laat je inspireren door de opvallende voorbeelden hieronder. Fijn om te weten: de creatievelingen realiseerden hun doel.

 1. Bouwen op Lego

De Amerikaanse Leah had een droom: stage lopen bij Lego. Zij stuurde geen standaard cv, maar ontwierp een Legopoppetje van zichzelf, inclusief een passende verpakking met de titel ‘Build the perfect account service intern!’. Zo liet ze zien dat ze creatief is, initiatief toont en over goede vaardigheden beschikt. En daar had Lego wel oren naar.

2. Je geanimeerde ik

Knutselen kan ook digitaal. Kijk maar naar Daan uit Rotterdam. Hij richtte zijn pijlen op een stage bij de Engelse krant The Guardian en maakte hiervoor de persoonlijke animatie op http://daanlouter.com/iwanttoworkfortheguardian. Terwijl je scrollt om zijn motivatietekst te lezen, krijgt de foto van Daan per onderwerp een animatie erbij. Zo hangt bijvoorbeeld bij de tekst over studie-ervaring opeens een perskaart om zijn nek. Een Twitter-link naar zijn site leverde in één dag 12.000 unieke bezoekers op. Anderhalve week later kreeg Daan de stage in Engeland.

3. Shine online

Een ander digitaal voorbeeld is www.elinezoektwerk.nl. Zonder focus op één bepaald bedrijf zette Eline een persoonlijke onlinecampagne op. Op de site vertelde ze onder meer in welke omgeving en branche ze een baan zocht, haar werkervaring, profielbeschrijving en contactgegevens. Groot voordeel van een eigen pagina is dat je ’m via social media kunt promoten. Tip: richt de site zo in, dat hij hoog scoort in zoekmachines. Als je toekomstige werkgever googelt op kernwoorden en wensen uit jouw profiel, is de kans groot dat je site bovenaan verschijnt in de zoekresultaten.

4. Videosolliciteren

Steeds meer bedrijven (zoals Heineken en Rijkswaterstaat) bieden de mogelijkheid tot videosolliciteren: jezelf presenteren met een filmpje, opgenomen met een webcam of videocamera. Je kunt ook uit eigen initiatief een sollicitatievideo maken. Dé manier om meer persoonlijkheid aan je sollicitatie toe te voegen. En te laten zien hoe creatief je bent. Het leverde Nick uit Hilversum (www.nickvantol.eu) een baan als piloot op. Er kleeft wel een nadeel aan videosolliciteren: je hebt maar één kans om een goede indruk achter te laten. Oefen daarom een paar keer van tevoren.

5. In de aanbieding

De Vlaamse Judith bood zichzelf te koop aan op de website Tweedehands.be. Met de zin ‘Ik zoek werk, de hoogste bieder wint’ trok ze in een week aandacht van ruim vijftig potentiële werkgevers. Een effectieve manier dus, waarvoor het Nederlandse Marktplaats.nl zich ook goed leent. Lef is geboden!

Do’s & don’ts van creatief solliciteren

Interim HR-adviseur Daniëlle Elenga-Balk van Elenga Advies (40) komt als freelancer bij veel verschillende bedrijven. Van kinderopvang tot ministeries. Als geen ander kent zij de valkuilen en succesverhalen van sollicitaties. ”Creatief solliciteren kan een goede manier zijn om aandacht te trekken van bedrijven. Maar bedenk wel: je cv pakken ze er het eerst bij. Maakt dat nieuwsgierig, dan volgen de brieven. En de creatieve uitingen natuurlijk. Die geven soms net dat extra zetje voor de uitnodiging.”

Do’s:

  • Schrijf altijd een begeleidende brief bij je sollicitatie-uiting.
  • Maak je een video? Kijk dan recht in de camera. Dus niet ernaast of naar je beeldscherm. Let ook op de achtergrond en je kleding. En zorg ervoor dat niemand je stoort.
  • Geef altijd een duidelijke motivatie: laat weten waarom je op dát bedrijf reageert. Wat kun jij specifiek voor hen betekenen? Zet dit in een bijgevoegde brief of de uiting zelf.
  • Zorg ervoor dat de uiting bij jou als persoon past. Je moet jezelf immers ook waarmaken tijdens het kennismakingsgesprek.

Don’ts:

  • Houd de sollicitatie niet te algemeen, maar richt die op het bedrijf. Anders lijkt het al snel alsof je de uiting naar verschillende bedrijven tegelijk stuurt.
  • Videosollicitaties van zes minuten zijn te lang. Houd het kort: het liefst één minuut. Vertel in die tijd wat jou uniek maakt. En gebruik gebaren en mimiek. Dat maakt het minder statisch en saai.
  • Met een megagrote sollicitatie-uiting heb je het eerste doel bereikt: opvallen. Maar let erop dat de vorm de inhoud niet onderdrukt. Uiteindelijk gaat het erom wat jij te vertellen hebt.